חיפושדלג על חיפוש
בר עליוןדלג על בר עליון
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

כתובת קעקע

מתברר, כי גם אקט פשוט בתחום האיפור הקלאסי, עלול להכשיל באיסורים דאורייתא, או, למצער,  באיסור מפורש דרבנן. תחום קוסמטי חדש, שחדר לאחרונה אף לציבור  החרדי, גובל באיסורי תורה, אך מוצע על ידי מכוני קוסמטיקה בבעלות 'חרדית'.

 

כתובות קעקע אצלנו? מסתבר שכן. פרשיה הלכתית חדשה נחשפה בשבוע האחרון, ממנה עלה כי בלא כל כוונה ובתום לב ממש, עוברות נשים רבות על איסור דאורייתא מפורש של "וכתובת קעקע.. בכם", או, לכל הפחות, על איסור דרבנן דומיא דאורייתא – זאת עקב פרסומים המציעים זאת מבלי לציין את האיסור ההלכתי של כל גדולי הפוסקים על כך.

כמו בכל תחומי החיים העוברים מהפכות, שינויים ושדרוגים, גם תחום הקוסמטיקה לא נותר בצד. בשנים האחרונות מציעות חברות שונות איפור קבוע – שיחזיק מעמד גם לשנים אחרות. האיפור מוזרק תחת השכבה התחתונה של העור, ואורך חיי הצבע הוא בערך שלוש שנים.

אלא שמסתבר כי ההצעה, שכבר התקבלה מבלי דעת על ידי נשים חרדיות למהדרין, גובלת באיסור קעקוע. על פי גדולי הפוסקים אין להשתמש באיפור זה, אם מאיסור "וכתובת קעקע" ואם מחשש קרוב לאיסור זה, וכתבו כי מצווה לפרסם זאת.

בשו"ת 'והיה העולם' (חו"מ, סי' ט"ו) נכתב, כי "היו הדברים למראה עיניו של הגר"ע יוסף שליט"א, וסמך עליהם סמיכה בכל כוחו לאיסור, ואף ציווה לפרסם בשמו את חומר האיסור והמכשלה שנכשלים בהם יראי ה', וכן הסכים עמנו הגרי"ש אלישיב וכן פסק הגר"י פישר זצ"ל".

עוד נכתב, כי הגר"ח קנייבסקי שליט"א התבטא על איסור זה בחריפות, ואמר: "מכל מקום, מידי ספיקא דאורייתא לא נפקא".

אם לא די בכך, חדר התחום אף למכוני קוסמטיקה בבעלות חרדית, המציעים את מרכולתם לכל דורש, לא פעם מבלי דעת כי בכך נכשלות בנות ישראל באיסורי תורה חמורים.

 רבנים ופוסקי תורה, שהעלו את הנושא שוב לאחר שהתפרסם מספרי הלכה רבים, מציינים כי חובה על כל אחד להתריע ולהזהיר על העניין, בטרם יתפשט בשורות הציבור החרדי.

 

מאת: ישראל אריאלי בטאון מרכז העניינים
יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד