חיפושדלג על חיפוש
בר עליוןדלג על בר עליון
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

ובלכתך בדרך

את ידידי מוטי, דהינו מרדכי, פגשתי ברדתי מן האוטובוס שהובילני הביתה. הוא ירד מן האוטובוס שעצר בתחנה מאחורינו, וכך נפגשנו. שמע! אמר בהתפעלות, שמעתי היום הרצאה נפלאה של המרצה הידוע מירושלים, ממש פוקח את העיניים, מעשיר את המחשבה ומרומם יותר מטפח מן הקרקע. אני לא מגזים!

מתי הספקת לשמוע את ההרצאה הזאת? שאלתי, הרי אתה חוזר עכשיו מעבודתך!

זהו עיקר הפלא! אמר אתה רואה את הקופסא הקטנה הזאת, אמר ופתח את תיקו והראה לי זוג אוזניות וקורא קלטות, ווקמן בלע"ז, זה כל מה שדרוש. לא נסעתי לירושלים, לא בזבזתי זמן ולא טרחתי במיוחד. בעוד רוב הנוסעים אתי באוטובוס יושבים ובוהים נכחם, או מהרהרים סתם ומצפים לסוף הנסיעה, אני שמעתי את ההרצאה הנפלאה, מחציתה בנסיעה אל העבודה ומחציתה עכשיו בשובי מן העבודה.

מה אומר לך, המשיך להשתפך, לא נברא הווקמן הזה אלא בעד יהודים כשרים כדי שלא יבזבזו את זמני הנסיעות שלהם. מי שיכול לעיין בספר, תבוא עליו ברכה. אני מקבל טשטוש בעיניים וכאב ראש מקריאה באוטובוס נוסע, הרועד ומתנדנד לכל עבר, נוסע ונעצר ושוב נוסע אבל לשמיעה, להאזנה, אין בכך שום הפרעה. כל המכשיר הזה עלה לי פחות מ-50 ₪, והוא פועל מצוין. קניתי מספר סוללות נטענות, ומאז אין אני זקוק לשום הוצאה נוספת על סוללות. אני מטעין אותן בעצמי ומשתמש בהן שימוש חוזר אין ספור פעמים. ומנין יש לך קלטות? הקשיתי

האם ידעת עונה לי הוא בשאלה, כי בשכונה שלנו לבדה יש שלושה גמ"חים לקלטות? מבחר הקלטות הוא אדיר, ויש בהן הכל, ממש הכל. למן שעורים בדף יומי ועד שיעורי משניות, ומשיעורי הלכה לקראת חגים ועד למיגוון עצום של הרצאות ממיטב המרצים בעיניי יהדות, מוסר ומחשבה. כשיושב יהודי באוטובוס ולראשו צמודות האוזניות, יתכן שהוא יושב ברגע זה בבית המדרש ולומד דף יומי עם אחד מראשי הישיבות המעולים בארץ, או יושב יחד עם עוד 200 איש באיזה אולם ומאזין להרצאה מרתקת ומרחיבת אופקים על השגחה פרטית. מספר הקלטות המצוות בשוק מגיע לאלפים רבים. מפעם לפעם אני גם רוכש לי כמה מהן. הן זולות בהרבה מקלטות של שירה וזמר.

מוטי ואנכי צועדים באותו כיוון, ולהט הדיבור והשכנוע שלו תוך כדי הליכה נשמע כמו של סוכן מכירות המקדם הפצת ווקמנים וקלטות. אני רואה שהנושא כבש אותו כולו ובחוזק רב, והוא רוצה להעביר את התלהבותו אל כל מי שהוא יכול.

וזה לא הכל, הוא מוסיף, יש כאן גם ענין של קידוש השם!

קידוש השם? אני שואל בפליאה, מה ענין קידוש השם לכאן?

ראה, הוא אומר לי, במקום לענות לך, אספר לך על שיחה שהיתה לי לפני כשבוע. אני עולה על האוטובוס לירושלים. כמובן, הכנתי לי לנסיעה קלטת להאזנה, ומיד כשהסתדרתי במקומי חבשתי את האוזניות והפעלתי את המכשיר. לידי ישב מישהו גלוי ראש שעקב ארחי מעשי בעיניים תמהות. באמצע הדרך, כאשר הפסקתי את המכשיר כדי להפוך את כיון הקלטת אמר לי כבדרך אגב: אני לא מבין אתכם, הדתיים. תראה אותי, למשל. אני מנצל את הנסיעה לתפוס שלוה ולנקות את הראש. אני מסתכל החוצה ורואה את הנוף, או מסתכל בנוסעים סביבי. אני לא חושב על שום דבר ומשתדל לא לחשבו שום דבר. אתה חסר מנוחה ומעסיק את עצמך כל הזמן. מהרגע שעלית לאוטו אתה עסוק. זה כל כך אופייני לדתיים. מדוע אינך נח?

משמיעת הרצאות של גדולי הרבנים והמרצים המחזירים בתשובה למדתי הרבה גם בתחום של "דע מה שתשיב לאפיקורס" ולא רק מה להשיב אלא גם מה לשאול ואיך לשאול.

אני לא מבין אתכם, החילוניים, עניתי. מי שמאמין כי יש רק העולם הזה, ואחרי שהוא נגמר אין כלום, לגמרי כלום, הרי בשביל אדם כזה צריכה היתה כל שעה וכל דקה להיות יקרה מפז. מלאי השעות שיש לו עד לסוף הסופי של הדרך, לפי אמונתו, מוגבל מאד, והוא הולך וכלה, הולך ואוזל. הייתי מצפה מכם שתנצלו כל דקה חולפת לעשות משהו בעל ערך, משהו שאפשר להראות עליו כי הזמן לא חלף לריק. מילא, אנחנו סבורים כי אחרי העולם הזה משתרע נצח שאין לו סוף, אבל אתה... אתה מבזבז את המלאי המוגבל של החומר היקר הזה, הזמן, החיים. מדוע? מדוע הזמן הוא החומר הזול ביותר אצלכם?

מדוע אצלכם, ורק אצלכם, רווחים ביטויים כמו "להרוג את הזמן", "לבלות" וכדומה? מדוע "לא לעשות כלום". בשכיבה על שפת הים נשמע אצלם כמשאת נפש, כמטרת חיים?

הוא גמגם משהו על חשיבות המנוחה, אבל אני לא הנחתי לו: באוטובוס אתה נח. אחרי יום עבודה אתה נח. בשבת אתה נח. בחופשה שלך אתה נח. אילו היה לך מספיק כסף לא היית נאלץ כלל לעבודה, אני משער שהייתה רק נח כל חייך. האידיאל העליון שלך הוא לעמוד מול הברז הדולף של עצם קיומך ולהשקיף בשיוויון נפש ובאדישות על הנזילה המתמדת של טפות דם חייך הניגרות לריק.

ואתה, שאל הרי אתה מאמין כי הנצח עומד לרשותך. מדוע חבל לך על כל רגע?

אחד החטאים החמורים ביותר ביהדות הוא חילול ה', עניתי לו. החילול הזה יש לו משמעות של חלל, חלל ריק, כלומר מקום, או זמן, פנוי וריק מקדושה.כשאדם נותן לזמן שלו לדלוף סתם ללא כל מעשה של קדושה, של חשיבות, של ערך, זהו חילול ה'. הוא מסלק את ה' מפינה מסויימת בעולם ומרוקן אותה מהבורא, שמלוא כל הארץ כבודו. מי שמהותו ריקנות עוסק כל הזמן בחילול ה', כלומר ביצירת חללים ריקים מקדושה, ריקים ממצות וממעשים טובים וחיוביים. יהודי מצווה למלא את המקום והזמן בנוכחות חיובית, וזהו קידוש ה'. בדיוק בזה היית עסוק לפני שפתחת בשיחה אתי, וזה גם מה שאני מנסה לעשות עכשיו כשאני עונה לשאלתך.

הסברתי לו את הדברים באריכות. הוא הקשיב לדברי עד תום הנסיעה, אם כי אינני יודע אם נעמו לו. אתה מבין עכשיו מה זה חילול ה'? המשיך מוטי. כאשר אתה לוקח זמן פנוי ומבזבז אותו ללא כל עשיה ממשית וללא כל תועלת, זהו חילול ה'. קידוש ה' הוא היפוכו של דבר. אני זוכר שבישיבה היה הרב מספר לנו שלפני נסיעה הוא נוהג להכין לעצמו איזה ענין קשה, או נושא בעייתי, למחשבה לדרך. הוא יעץ לנו לנהוג כמוהו ולקיים בכך "ובלכתך בדרך". כנראה שאין זה קל. ריכוז המחשבה בתנאים של נסיעה דורש כושר ומאמץ. והנה, בדורנו, ריחם הקב"ה על בריותיו ושלח לעולם את ההמצאה של ההקלטות ואת המכשיר הזה. מדוע שלא נשתמש בבמה שמושיטים לנו?

אז אתה זקוק להספקה רצופה של קלטות, אמרתי.

לא, אמר. אני שומע כל קלטת פעמיים ושלוש ומפיק ממנה את המקסימום. בפעם השניה אני שומע דברים שלא שמתי לב אליהם בפעם הראשונה. לעתים אני עושה הפסקה כדי לעכל את הדברים ששמעתי ולחשוב עליהם. אני גם חוזר אל קלטת מעניינת במיוחד ששמעתי לפני חודשים אחדים ושומע אותה מחדש. אני ממצה את הקלטות ככל יכולתי. זה דבר נפלא.

אמור לי, אני שואל, זה יפה שיהודי כמוני ישב באוטובוס עם אוזניות לראשו?

ראה, אמר, אתה עושה דבר טוב וחיובי. אם מישהו חושד בך כמה שאין בך, הבעיה היא שלו. כשיהודי לומד תורה ועוסק בקידוש ה', ומישהו חושב בו שזה חילול ה', נדמה לי שלחושד יש בעיה. ועל הבושה  בקיום מצוה כבר נאמר בתחילת השולחן ערוך שלא יבוש מפני המלעיגים, לא כן? אגב, יש אוזניות קטנות מאד שכמעט אינן נראות. אולי הן תסייענה לך.
יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד