קביעת חברותא
שאלה:
האם עדיף לקבוע חברותא עם בחור שלא מבין את הלימוד וההספק עימו מעט מאד ולא יעלה אותו ברמה הלימודית אבל יעשה בו הרגשה טובה
או שעדיף לקבוע חברותא עם בחור שאפשר ללמוד את החומר כמו שצריך , בלי צד שלפנים משורת הדין לבחור המסכן הנ"ל
תשובה:
שלום רב!!
אם נפשוט את שאלתך לשפת ימינו תתבהר התשובה מאליה, שים לב לניסוח של שאלתך כפי שאנו מנסחים זאת -
האם
עדיף לי לעשות חסד בלימוד כשאלמד עם בחור חלש יותר, ובכך אתפתח פחות
בלימוד, מאשר שאלמד עם מישהו חזק יותר בלימוד שיפתח אותי יותר, אך לא אעשה
החסד עם כך כפי המקרה שאלמד עם הבחור החלש יותר.
במבט
ראשון ניתן אכן לחשוב כי אם אעשה גם לימוד וגם חסד ביחד, ודאי שעדיף הוא
הדבר, אבל זו טעות ביסודה, כי כבר שנו חכמינו חייך קודמין, האדם חייב לדאוג
בראשונה לעצמו ולחייו הרוחניים והאיכותיים, ורק לאחר שמגיע למסקנא שיעשה
דבר שלא יפגע בחייו שלו, כאן יש להעדיף ענין החסד שערכו גדול לאין שיעור.
מתוכן
השאלה נשקף בעליל, שלמרות מעשי החסד הגדולים שתעשה בלימוד עם אותו בחור,
שאין דומה לו וחשוב הוא למאד, אבל הוא בא על חשבון עלייתך התורתית, ואין
להעדיף את מעשה המצוה על פני ההתפתחות האישית.
אם
תדע בוודאות שההבדל בין שני סוגי הלימוד הוא מזערי עד לא קיים, כאן משתנה
השאלה וממילא סגנון התשובה, אבל הנסיון מוכיח בעליל, שמי שלומד באיכות
נמוכה מעט פוגם בחשק ללימוד, ובהתמדה להמשך העליה הפרטית שלו.
יקשה
עלינו לקבוע לך עצה הגונה נטולת פניות מבלי שנכיר כל פרטי המקרה, אבל
פתחנו צהר להשקפה הצרופה מבית רבותינו, ועל כך נוכל להוסיף את דברי הגר"ח
שמואלביץ זצ"ל שהיה ראש ישיבת מיר שאמר - או חברותא או מיתותא, חייבים
ללמוד עם חברותא כי בלי חברותא האדם מת בלימוד, אבל ודאי שלא יקח חברותא
שימית בעצמו את הלימוד בצוותא....
ודי למבין. את החסד תמצא לעשות בדרכים אחרות עם אותו בחור, ובכך תצא ידי חובת שניהם במידת היכולת.
בהצלחה יתירה
ועד הרבנים