חיפושדלג על חיפוש
בר עליוןדלג על בר עליון
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

צחצוח נעלים בחול המועד

שאלה

לכבוד

ועד רבני אתר  שטייגן.

שלום וברכה.

ראשית, רציתי להודות מכול ליבי על כך שהינכם  עונים תמיד לפניותי ולשאלותי.

השאלה  שרציתי לשאול כעת, היא- מדוע לדעת פוסקים רבים ישנו  איסור לצחצח נעליים בחול המועד ??

הרי על מנת שמלאכה תהיה מותרת בחול המועד, נצרכים לכך שני תנאים- צורך המועד ומעשה הדיוט.

צחצוח נעלים הוא צורך המועד, (בפרט מי שמצחצח את הנעלים שלו  לפני שבת או יום טוב) וכן הוא מעשה הדיוט, (היות  שכמעט כל   אדם יודע לצחצח נעלים.)

לכאורה, צחצוח נעלים היה צריך להיות מותר בחול המועד, מדוע לדעת פוסקים רבים הצחצוח אסור ?

אודה לכם מאוד אם  תשיבו לשאלתי.

בברכה נאמנה

אליעזר

 

תשובה:

שלום רב!!

סליחה על האיחור, חשבנו שהשאלה היתה במקורה בימי חול המועד, ועתה היא אינה אקטואלית עבורך, אבל אם אתה מעונין בתשובה גם עתה, נשמח לענות לך.

ובכן, מרן הגרש"ז אוייערבאך הורה להתיר לצחצח נעליים מהטעמים שהזכרת, שאין כל ענין לאסור זאת כיום בימי חול המועד.

אמנם ישנם רבים שהחמירו בזה, ובס' שלמי תודה מביא הטעם ממרן החזו"א וכן מהגר"ח קנייבסקי, וראה בס' שלמי תודה סוכות [סי' יח, יא] שהאריך בנימוק וטעם הדבר.

והנידון להתיר הוא אף מטעם נוסף שלא ציינת, כמו בבגד שאם אין לו אלא חלוק אחד יכול לכבס, ולכן רובן יש להם רק מנעל אחד, ובודאי בעודם לבשים או  שלא בביתם שאין להם עוד זוג אחר, שמותר לצחצח ק"ו מכיבוס, והמקור לאיסור הוא מהילקוט הגרשוני [סי' תקנ"ג] שעשה ק"ו מערב פסח אחר חצות שאסרו, וק"ו לימי המועד החמורים ממנו, אך יש לחלק ששם מדובר ביום אחד של הבאת קרבן, ולכן חמור הוא מימי המועד שהם כמה ימים, ואכמ"ל.

אם הדבר מענין יש לי אריכות דברים בענין.

 

ועד הרבנים

יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד