פשוט לכתוב שו"ת
מאת עובדיה חן |
14/02/2012 |
מחזירים
עטרה ליושנה: בחורי ישיבות מתלמדים בכתיבת שאלות ותשובות בהלכה, כשיטת
רבותינו חכמי המזרח, בדרך ייחודית ומאתגרת. הרעיון מכה גלים בכל הארץ,
כשמיום ליום נוספים עוד בחורים שהכתיבה ההלכתית הופכת להם לאתגר התופס את
מוחם בכל ימות השבוע, ופותח בפניהם את שערי פסיקת ההלכה והכתיבה. שיחה עם
העומדים מאחורי היוזמה * במקום שבעלי תשובה עומדים *
זר
כי יקלע לבית הכנסת "יוסף דעת" בבני ברק בליל שישי בשעה 8.30, יראה לפניו
קבוצת בחורים מתנצחים ביניהם בהלכה, כשבראשם עומד מגיד השיעור המנווט את
דרכם. זיק של סיפוק וחדוות תורה ניצת מעיניהם, ונראה כי כל השבוע הם חיכו
לשיעור הזה. הבחורים - כולם בגילאי ישיבה גדולה – נאספים לכאן בכל שבוע כל
אחד מישיבתו. כתף מול כתף יושבים כאן בחורים ספרדים לצד אשכנזים, כאלו
שלומדים בישיבות ההולכות בדרך הספרדית, לצד כאלו הלומדים בישיבות בדרך
הליטאית, שנטלו פסק זמן לשוב אל תורת אמם, ומגיעים לכאן בהיחבא, כדי שלא
יוודע 'חלילה' לראשי הישיבות שלהם שהם לומדים הלכה. את חילוקי הדעות הם
משאירים בישיבה. כאן, זה לא מעניין אף אחד. כאן, כולם מתאחדים סביב הנושא
ההלכתי עליו הם כתבו השבוע. זה תופס את כל כולם, מאתגר אותם, ומעניק להם
סיפוק עצום.
ואין
זה המקום היחיד, זהו רק שיעור אחד מרשת שיעורי השו"ת של הארגון "שואל
ומשיב". להצלחת הארגון שותפים שני יהודים חשובים, האחד עושה והשני מעשה.
אבי הרעיון ופטרונו הוא ר' חיים כהן הי"ו, יהודי יקר יודע ספר אשר ביום-יום
עוסק לפרנסתו, ובלבו אידיאל גדול לקרב את שיטת ההוראה לעם ישראל. ומי
שבפועל בודק את התשובות ומוסר את השיעורים, הוא הגאון רבי יוסף פרץ שליט"א,
העושה לילות כימים למען הפצת לימוד ההלכה וכתיבת השו"תים. השניים, כל אחד
בתחומו, משתדלים בכל כוחם להביא לשגשוג השיעורים, כשהכל נעשה לשם שמים ושלא
על מנת לקבל פרס.
ובכן,
כשאנו מבררים איך הכל החל, אנו מופנים אל ר' חיים כהן שהינו צאצא למשפחת
רבנים בג'רבא שבתוניסיה. הלה הכיר מקרוב את שיטת ההוראה אותה ייסד הגאון
רבי כלפון משה הכהן זצ"ל, ואף נהג להשתמש בה בעצמו.
שיטה מקורית לתועלת הקוראים, נספר בקצרה על תולדות שיטה זו:
שלא
כמו בתונס הבירה אשר בה עסקו יותר בלימוד ההלכה, בג'רבא עד ימיו, היו
בקיאים פחות בפסיקת הלכה. בישיבות של אותם ימים, עסקו על פי רוב בלימוד
הש"ס והמפרשים בעיון נמרץ, והסתפקו בלימוד הלכות חג בחג מתוך שלחן ערוך עם
"באר היטב". רק מי שעמד להתמנות לדיין ומורה צדק, החל בחקר ההלכה וההוראה.
עד שכאשר מאן דהוא היה הוגה הרבה בספרי הפוסקים, היה נשאל בלעג: "וכי בדעתך
לשמש כרב או דיין?!" מצב זה גרם שתורת ההוראה נותרה נחלת בודדים בלבד.
רבי
כלפון בהביטו למרחוק, ראה ונתון אל לבו כי בדרך זו עלולה חלילה להישכח
תורת הפְּסָק והכרעת הדינים, וברבות הימים, לא יִמָּצֵא מי שישיב לעם דבר
ה' זו הלכה. בעיניים כלות הוא חזה כיצד נאספים אל עמם אדירי התורה ופוסקי
הדור כמו הגאון
בחזונו
חשב רבי כלפון על דור ההווה והעתיד, ולמען לא תשתכח תורת ההלכה מישראל,
גמלה בליבו החלטה כבירה, לחולל מהפך בסדרי הלימוד בישיבות בג'רבא. לשם כך,
הפנה את כל זרקוריו להקים עולה של הלכה בקרב הבחורים צעירי הצאן, שכן "אם
אין גדיים אין תיישים".
מה
עשה? קבע לשם מטרה זו את יום השבת, כי בו שבת בית הדין, ואז נפנה מעט
מטרדות הצבור. את שעות יום קדוש זה, הקדיש להרבצת תורה וללימוד תלמידים,
ובפרט להנחלת דבר ה' זו הלכה.
אל
ביתו נקבצו ובאו כל בני הכתות הגבוהות של הלומדים בג'רבא, וכן אברכים
ותלמידי חכמים, והיה רבי כלפון מוסר שיעורים ומדריך אותם בלימוד ההלכה
לאסוקי שמעתתא אליבא דהילכתא. לימוד זה נמשך עד לשעת המנחה.
במשך
השיעור, היה רבי כלפון מַנְחָם ומדריכם בכללי ההוראה וההכרעות, ובכתיבת
שאלות ותשובות: כיצד מגיעים לפסק הלכה? איך יפסוק מורה ההוראה בבואו במבוכה
בין שיטות הפוסקים ולא ידע להחליט? מה הם הספרים היסודיים שיש לשקוד על
דלתותיהם יותר? ועוד ועוד.
שיטה מיוחדת ומקורית היתה לו לרבי כלפון, שעל ידה הביא את הלומד בדרך הדרגתית מלימוד הגמרא, עדי אסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, וכדלהלן:
אחר
שרכשו התלמידים עיון זך ונקי בגמרא, היה מלמדם את הסימנים השכיחים
והמצויים בשלחן ערוך אורח חיים ויורה דעה - טור ובית יוסף, ולפעמים גם את
שורש הדבר ומקורו בש"ס ופוסקים.
כאשר
התלמידים מושלמים בעיון בש"ס ופוסקים, יבוא הרב אל התכלית, וילמדם כיצד
להגיע להלכה, על ידי כתיבת שאלות ותשובות בשיטה מקורית שפיתח וייסד בעצמו.
תחילה
יציג רבי כלפון בפני תלמידיו שאלה הלכתית, ואת ציוני המקורות לתשובה יקבלו
בכתב במוצאי שבת. וכך במשך השבוע, יעיינו התלמידים בש"ס ובפוסקים שצוינו
במקורות, ישאו ויתנו בדבריהם, עד אשר יגיעו להכרעה ברורה בטעמים ונימוקים
מוצקים. לאחר מכן, יעלו על הכתב את המשא ומתן העולה בחכתם, וימתינו בקוצר
רוח ליום השבת, לראות היעמדו דבריהם לפני רבם.
בבחירת
השאלות והתשובות, העדיף רבי כלפון להביא בפניהם ספקות הנוגעים למעשה. לא
אחת, נבחרו השאלות מתוך אירועים אקטואליים שאירעו באותה תקופה.
מדי
שבת בשבתו, יפרשׂו התלמידים לפני רבם את התשובה בהלכה אשר ערכו בימי השבוע
החולף. טרם יעבור רבי כלפון על אשר כתבו, ישאל כל אחד ואחד בנפרד מהי
תמצית התשובה שכתב, והתלמיד יתמצת את תשובתו בעל פה. זאת עשה, כדי להימנע
מ"גניבה ספרותית", שלא יעתיקו התלמידים תשובה מוכנה מתוך ספר. לאחר מכן
יעבור רבי כלפון על דבריהם במהירות הבזק, כעשר תשובות בתוך שעה-שעתיים!
ובאורך רוח ובסבלנות מרובה, יתקן ויעיר לכל אחד על שגיאותיו ושיבושיו, הן
בתוכן והן בסגנון, ובעיקר בהכרעת הפסק.
לאחר
שהורגלו התלמידים בזה בהצטיינות, יעלו דרגה, ורבי כלפון יציג בפניהם שאלה
בהלכה, ללא ציון מקורות מהפוסקים. כאן, על התלמידים יהיה בכוחות עצמם לדפוק
על דלתות הפוסקים ולתור בעצמם אחר ההכרעה הנכונה.
תחושת סיפוק עילאית אפפה את התלמידים, כאשר סמך רבי כלפון את ידו על פסקיהם. הגאון הצדיק רבי חיים חורי זצ"ל רבה של העיר גאבס, העיד כי היו אלו שעות של הנאה נדירה וקורת רוח, וכבר אמרו חכמים כי "אין שמחה כהתרת הספיקות".
עם
זאת, היה רבי כלפון מדריך את תלמידיו לבל תזוח דעתם עליהם, ומזהירם שלא
יחשבו כי מאחר וכותבים הם תשובות בהלכה, כבר הגיעו לדרגה בה יש בכוחם
להורות לרבים הלכה למעשה, וכבר דרשו חז"ל "כי רבים חללים הפילה" - זה תלמיד
חכם שלא הגיע להוראה ומורה (סוטה כ"ב ע"א). ולכך מתחילה היה מודיעם כי רק
מתלמדים הם, עד אשר יגיעו לשערי ההוראה.
בדרך
מיוחדת זו, התקדמו התלמידים רבות בלימוד ההלכה וההכרעה, וכבר בגיל צעיר
ידעו לכתוב תשובות הלכתיות חשובות. ומשבגרו, נעשו למורי הוראות בישראל.
ספרים רבים התחברו על ידי מתכונת זו שייסד רבי כלפון. לדוגמא יש לציין את הספר "שמו אברהם" לגאון
בתחילת שו"ת "ישיב משה" (חלק א') לגאון
מבין
ריסי עיניו, ניכר, וכן ידוע מפי השמועה, כי אותו איש תלמיד חכם "פשוט",
אינו אלא רבי כלפון בכבודו ובעצמו, שלפי רוב הענוה חפץ היה להסתיר עצמו.
אכן,
הצליח רבי כלפון להגשים את חזונו הגדול, ופתח לפני כל הצורבים בג'רבא את
שערי ההלכה ואוצרות הפוסקים, שהיו עד אז כחזון בלתי נפרץ, ובשיטה זו נהפכו
הם לנחלת הכלל.
השיטה שייסד רבי כלפון, לא עמדה רק לשעתה, אלא לדורי דורות. הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצוק"ל, לימד אף הוא את תלמידיו בשיטה שינק מרבי כלפון, והנחילה לִגְדוֹל תלמידיו רבנו הגדול הגאון הקדוש רבי מצליח מאזוז זצוק"ל. רבי מצליח העביר את השיטה לבניו ולישיבה שיסד, הלא היא הישיבה הקדושה ישיבת "
עד היום, ממשיכים בישיבת "
מלפנים, המגיה בישיבה היה נכדו של רבי כלפון - הגאון
במעמד העלאת עצמותיו הקדושות של רבי כלפון בהר המנוחות בירושלים, הזכיר זאת לשבח מרן הראש"ל רבנו עובדיה יוסף
שליט"א. בדבריו הוא עמד על כך שרבי כלפון הקים עולה של הלכה בג'רבא,
בניגוד לדורות שלפניו שהיו לומדים פחות הוראה. כן ציין כי כיום בישיבת
חידוש השיטה ובכן,
לפני כשלש וחצי שנים בשנת תשס"ח, עלה בלבו של ר' חיים כהן הי"ו, שכאמור
הכיר את הצלחת השיטה מנסיונו האישי, רעיון לחדש את שיטתו של מוה"ר רבי
כלפון ולהכיר אותה גם לשאר בני הישיבות והאברכים. כדי להגשים את משאלתו,
פנה אל הגאון רבי יוסף פרץ שליט"א (מחבר שו"ת "יוסף לקח") ומבחירי הבוגרים של ישיבת "
השיעור
הראשון החל עם כמה תלמידים, ואט אט התרבו ספסלי בית המדרש, כשחבר מביא
חבר, ישיבה מביאה ישיבה, עד שכיום נמסרים במסגרת הארגון כמה וכמה שיעורים
כשעוד היד נטויה. ישנו שיעור בישיבת יושיביה בו משתתפים כל בני הישיבה,
שיעור בישיבת ההסדר בשדרות, שני שיעורים גדולים בישיבת
כך
בדרך קלה ופשוטה, נוחלים בני הישיבות את הדרך לכתיבת שו"ת, כדי שברבות
השנים, כאשר יגדלו למורי הוראות בישראל, יוכלו להעלות את פסקיהם על הכתב
בצורה נכונה.
למשתתפי
כל הקבוצות, נמסרת פעם בחודש שאלה הלכתית אקטואלית, כשלמתחילים ניתנים גם
מראי מקומות. במשך ימות השבוע מתמודד כל אחד בפני עצמו עם השאלה, מעיין
בפוסקים שכתבו בנושא, ומעלה על הכתב תשובה מפורטת מאשר העלתה ידו.
לאחר
כתיבת התשובה, מגישים אותה הכותבים לרב פרץ, שבודק ומגיה היטב לכל כותב
באופן אישי את תשובתו, מעיר את הערותיו, הן בתוכן הדברים והן בסדרן
וסגנונן, הן בצחות הלשון והן בדקדוק. וכך בשיטה זו, יכול כל משתתף לקנות את
תורת כתיבת שאלות ותשובות כדרך רבותינו גאוני הדורות.
שיעורי תשובה לא ננעלו אחת
לשבוע, מוסר הרב פרץ שיעור שבועי לכל קבוצה בנפרד. במהלך השיעור יוצר הרב
דיון פורה סביב התשובה לשאלה ההלכתית עליה כותבים באותו זמן. במשך כשעה
ורבע בו נמסר השיעור, הוא מציע את דעתו, שומע את דעת התלמידים שבמשך השבוע
דנו בבעיה ההלכתית, ובדיבוק חברים מתלבנים הדברים היטב. לפעמים הוא משמש גם
כעין מקשר בין הקבוצות השונות, כשהוא מביא בפני כל קבוצה את אשר אמרו על
הנושא הקבוצות האחרות. קנאת הסופרים שנוצרת ללא ספק מרבה חכמה ותבונה.
קובע ברכה לעצמו לימוד כללי הפסיקה אותם שוזר רבי יוסף בשיעוריו, באשר כללים אלו הם אבן יסוד בכתיבת תשובות.
הלכה גם לצעירים בין שיעור לשיעור, תפסנו לשיחה את הרב יוסף פרץ שליט"א, הזוכה מפי הגר"מ מאזוז לכינוי החרי"ף (ר"ת של שמו).
תחילה פתחנו בשאלה: מה דעת רבותינו, האם בכלל ראוי ללמד הלכה לבחורים? "מאז
ומתמיד נהגו בארצות הספרדים ללמוד הלכה כבר מגיל צעיר [ראה בשו"ת יביע
אומר ח"ד חחו"מ (סימן א') שכ"ד הרי"ף הרמב"ם ומרן ללמוד פסיקת ההלכה מגיל
צעיר ושכן המנהג, ושכן עשה מהר"י בירב ז"ל ועוד. עש"ב]. לא פעם שמענו ממרן
רבנו עובדיה יוסף שליט"א והגר"מ מאזוז שליט"א שאם לא לומדים לכתוב בגיל
צעיר, קשה מאוד להתרגל בכתיבה בגיל מבוגר. וידוע שהיה רב מפורסם שהוכיח את
מו"ר הגאון
|