היסוד לברכת החמה וחישוב תקופתה
15/02/2009 |
השנה למנין החמה 0.0) וכנ"ל פרק ב' הערות 0, 1.6. 1)
הזמנים בהלכה בעמ' מב, מג מבאר: שהם י"ב קבוצות כוכבים ברצועה מסוימת,
בתוך גלגל המזלות סובבים שבעת כוכבי הלכת, שבתאי, צדק, מאדים, חמה, נוגה,
כוכב, לבנה, ראשית שימושן: בתחילת ליל רביעי של ימי הבריאה - שעת תליית
המאורות. בכל שעה - מזל אחד, בשבע שעות - מחזור שלם, וחוזר חלילה. וכך
בשבעת ימי השבוע - 24 מחזורים שלמים. בספר שפתי חכמים פרק ו', מביא: כי
"מזלות" הוא מלשון "יזל מים מדליו", לפי שכל הכוחות שבעולם התחתון באים
ונוזלים מן העולם העליון. [כמבואר בפ"ו מפרקי דרבי אליעזר הגדול וברייתא
דמזלות, מובאים בספר פועל ד']. 0) בראשית א' יד. 2) כדעת שמואל בערכין דף ט:, מובא לקמן סעי' ו'. 3) רמב"ם פ"ג מיסודי התורה הל' ד', ז'. 1.3) חזון שמים בהקדמתו עמ' ה', עיי"ש. 2.3) בברייתא דסוד העיבור בספר פועל ד' כותב: כי חדשה של חמה היא ל' ימים י' שעות תקס חלקים. 4)
לא בפרק של 30 יום ולא אח"כ, שהרי רק חוזרת לעמוד במקומה הראשון, ומתחילה
בפעם השניה לסובב בגלגל המזלות כמהלכה הראשון. האבן עזרא שמות יב, ב'. שם
כותב: שלכן בכל מקום שתמצא בתורה "חודש" אינו לחודש חמה [אלא ללבנה], והיכן
שכתוב "שנה" הכוונה לשנת חמה, דבריו הובאו לעיל פרק שני סעי' ד', יא
ובהערה 2. 5) ראש השנה דף יב., כנ"ל פרק ראשון, עיי"ש. 1.5) פ"ז בפרקי דרבי אליעזר הגדול. 6)
גמ' מס' ברכות דף נט:, ת"ר: הרואה חמה בתקופתה, לבנה בגבורתה, וכוכבים
במסילותם, ומזלות כסדרן, אומר "ברוך עושה מעשה בראשית", ואימתי הווי, אמר
אביי, כל כ"ח שנין והדר מחזור ונפלה תקופת ניסן בשבתאי, באורתא דתלת נגהי
ארבע. וכן הוא ברמב"ם פ"י מברכות הל' יח, ובשו"ע רכט סעי' ב'. 1.6) עירובין דף נו. 2.6) ספורנו בראשית ח' כב, כי היא חכמתכם פרק נב. 7) ... 8) עיין בפרק הבא הערה 1. 9) פרקי דרבי אליעזר פרק ז'. האבן עזרא הנ"ל פרק ב' הערה 2 כותב: שהעיבור הוא הלכה למשה מסיני. 10)
שבה השמש משלימה סיבוב שלם בגלגל המזלות, השיטות מובאות בספר העיבור
לראב"ח מאמר ג' שער א', ובספר השמים מספרים עמ' 313, 274, 270. 11) עירובין דף נו. מובא כי לקמן בתחילת פרק ז'. וכן היא בפרקי דרבי אליעזר הגדול פרק ו'. 1.11)
האבן עזרא בספר העיבור שער ראשון, כותב: כי תקופת שמואל שיש בה תוספת 6
שעות בדיוק, איננה תקופת אמת בכלל, ויתכן ששמואל ידע זאת ותיקן כך בדרך
קרוב לאנשי דורו, כי אין יכולת בידי אדם לחשב עם חלקים. 12)
שיטת רב אדא מובאת בברייתא הנקראת על שמו של רב אדא, שאינה נמצאת בידינו
היום, אך הוזכרה על ידי הראשונים: ברמב"ם הל' קידוש החודש פרק ט', אך לא
הזכיר את שמו של רב אדא, וכן בספר העיבור לראב"ח מאמר שלישי שער רביעי
וחמישי ובעוד ראשונים, וכן בספר העיבור לר' אברהם אבן עזרא (מ"ג שער ד',
ד"ה תקופת רב אדא), בשו"ת התשב"ץ חלק ב' סימן קלד, וע"ע במש"כ לקמן פרק ז'
ס"ק י', וכן בסדר העיבור לאבודרהם (עמ' 4), ועוד רבים מהראשונים. אך בספר
"יסודי העיבור" לחז"ס ... (עמ' 37-47), כותב: ששיטה זו בשמה ידועה רק באלף
השנים האחרונות, ואין לנו מקור מוקדם יותר. ברמב"ם פ"י הל' ו', נפסק: דבריו
הובאו בפרק הבא סעי' ב', בהערות שם, ובראב"ח מאמר ג' שער ה' עיי"ש, ספר
חזון שמים (בהקדמה עמ' ל') כותבים: ששיטת רב אדא הינה עיקרית יותר, על פיה
מיוסד הלוח העברי, ובה התחשבו הסנהדרין כדי לקבוע עיבור השנה. הראב"ח שם
כותב את הטעם שלא רצו חז"ל לגלות סוד תקופת רב אדא, עיי"ש ובמפרש על הרמב"ם
פ"י הל' א'. 13)
הרגע שווה ל- 1 מ76- בחלק, 76 רגעים שווה ל1- חלק מ1080-, 1 חלק שווה ל3-
שניות ושליש שניה, 1 שניה שווה ל25- רגעים, שהן: 365 יום + 5 שעות + 55
דקות ו25- שניות בערך. 14) השמים מספרים עמ' 273 מיסד זאת מהרמב"ם פי"ב הל' א', וע"ע בחזון שמים בהקדמתו עמ' י'. 1.14) וכן הוא בספר העיבור לראב"ח מאמר ב' שער ג' מובא לעיל פרק ב' הערה 1.14. 15) השמים מספרים שם, כי היא חכמתכם פרק סג הערה א' עיי"ש. 16) אבן עזרא בספר העיבור שער א' פיסקא המתחילה ב"סוד העיבור", השמים מספרים שם עמ' 274. 17) מהו ליקוי חמה וליקוי לבנה - עיין לעיל פרק ב' סעי' ה' ז'. 18) סוכה דף כט. 19) פ"ו, אות ג'. 0.19) ראב"ח בספר העיבור מאמר ב' שער ד'. 1.19) פרק ו' מפרקי רבי אליעזר הגדול. 20) כנ"ל סעי' ג', ספר העיבור לראב"ח שם. 21)
ברכות דף נט: פ"ו מפרקי דרבי אליעזר הגדול, רמב"ם פ"ו מקה"ח הל' ט' י',
השקל הקודש שם כותב: שמחזור של י"ט שנה נקרא מחזור של הלבנה. 23)
הרמב"ם שם הל' יא מפרש: שהרי שנת לבנה פחותה משנת חמה י' ימים כ"א שעות
ור"ד חלקים, וכשנכפיל זאת בי"ט, יצא ר"ו ימים י"ח שעות, ותרל"ו חלקים, שהם
ז' חדשים של כ"ט יום י"ב שעות תשצ"ג חלקים, עם עודף של שעה ותפ"ה חלקים. 22)
אבן עזרא ויקרא כה ט'. הראב"ח שם מביא: שהיו מאומות העולם שהוסיפו חודש
נוסף כל ח' או י"א שנים, עד שראו שזה לא מסתדר, וחזרו והודו לחשבונם של
רבותינו ז"ל. 24)
המפרש על הרמב"ם פ"א מקה"ח סוף הל' ב'. הראב"ח בספר העיבור מאמר ב' שער
ג', כותב שאפשר לפרשו גם מלשון "עבר", כלומר שעבר החודש ואנו מעברין אותו
פעם אחרת. עיי"ש. 25) סנהדרין דף יב. וכן פוסק הרמב"ם פ"ד הל' א'. הטעם עיין רש"י ותוס' שם, במפרש על הרמב"ם שם ובהגרי"ז על הרמב"ם. 26) אבן עזרא הנ"ל פרק ב' הערה
2. עיי"ש שכותב: שאצל הנוצרים קיימת רק שנת חמה, והחודש הוא פיקטיבי [אינו
אמיתי], ואצל המוסלמים קיים רק חודש לבנה, וקביעת י"ב חודשים אשר צירופם
שנה הוא פיקטיבי. וע"ע בישורון ט' עמ' תקפז ובראב"ח בספר העיבור מאמר ג'
שער ט' י'. |
|