חיפושדלג על חיפוש
בר עליוןדלג על בר עליון
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

יום ה' שבוע פרשת שמות

יום ה' שבוע פרשת שמות  -  ש"ע המקוצר סימן קנ"א - הִלכּוֹת הֶפסק־טַהְרָה ושבעה נקיים 

[טז] לא רק מראה אדום ממש הוא טמא, אלא גם ורוד, או כתום הנוטה לאדמימות. וכן מראה שחור הוא טמא. כי שחור, אדום היה מקודם אלא שֶלָּקה ונשתנה. אבל מראה לבן, וכן ירוק, צהוב, כחול, טהורים הם, ואפילו בהפסק־טהרה. ואם המראה מסופק, כגון שהוא בצבע חוּם, צריך להביאוֹ לפני מורה־הוראה מומחה הבקי במראות־הדמים{לו}. ושורש דבר זה נובע מן הכתוב בתורה, שנאמר{לז} כי יפלא ממך דבר למשפט בין דם לדם (ופירשו חז"ל{לח} בין דם טמא לדם טהור) וגו', וקמת ועלית אל המקום וגו' ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך וגו', לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל:

[יז] עדיף לבדוק העֵד להבחין המראה לאור היום, ולכן בדיקת ההפסק־טהרה ומוך דחוק כדאי להצניע בקופסא וכדומה, עד הבֹקר. אבל מן הדין מותר לבדקו אפילו בלילה לאור הנר, או המנורה{טל}. אך יש לדעת שמול מנורה צהובה־אדומה, מאדים המראה יותר ממה שהוא לפי האמת, וכן מול קרני־אור השמש עצמן. לכן יש לבדוק במקום מוצל נגד האור{מ}:

[יח] אם יש לה פצע או שׂריטה באותו מקום, ומתוך כך אינה יכולה להפסיק בטהרה ולמנות שבעה נקיים, או אם כואב לה מאד ואינה יכולה להכניס את העד בעומק, יכולה ללחלחו במים [אך לא להרטיבו ממש], או למשוח עליו מעט "וזלין" או משחה הנקראת בלעז בשם "קֵיי וַי" וכדומה, שאין להם צבע אחר אלא הם שקופים. ולא יהיו בולטים על גבי העד אלא ספוגים בתוכו{מא}:

יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד