צור קשרדלג על צור קשר
חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד
יום ב' שבוע פרשת אחרי מות
[יא [מצוה מן המובחר לכתוב בקולמוס של־קָנֶה, ולא בנוצה{לו}. וכך הוא מנהגינו{לז}. וכן מצוה מן המובחר לכתוב בדיו העשוי מֵעֲשַׁן־שׁמָנים, או של־זפת או של־שעוה (שכופים עליהם כלי ומתקבץ שם הפִּיחַ), אבל זה אין נוהגים, מפני שהוא מתקלקל ונמחק בנקל. לפי־כך עושים אותו מֵעֲפָצִים{לח} וקַנְקֻנתּוֹס{טל} ושרף־אילן, מבושלים עם מים על גבי אש או בחום השמש, באופנים הידועים לבקיאים במלאכת הדיו{מ}:
[יב] צריך שיהיה לפניו ספר מוגה היטב שיעתיק ממנו, לפי שאסור לכתחילה לכתוב אפילו אות אחת שלא מן הכתב{מא}. ומכל מקום אינו צריך לראות שם כל תיבה בפני עצמה, אלא כדרך המעתיקים שלוקחים שתיים שלוש תיבות בבת אחת או יותר לפי הרגלו בתורה{מב}. וכן צריך לכתחילה לקרות כל תיבה בפיו קודם שיכתבנה{מג}:
[יג [אם דילג בטעות על אות אחת או יותר, ואפילו תיבה אחת או כמה תיבות, יכול לתלותן בין השיטין (כיון שבספר־תורה אין פיסול בכתיבה שלא כסדרן, מה שאין כן בתפילין ומזוזות){מד}. וכן נהגו{מה}. ואפילו שמות הקדושים יכול לתלות, ודוקא את השם כולו. אבל אם תלה מקצת מן השם, פסול{מו}: