חיפושדלג על חיפוש
בר עליוןדלג על בר עליון
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

מזל והשגחה

אולי לגוון קצת נלך היום לאיזשהו נושא שהוא קצת ענין אחר מענין לענין אבל יש לו שייכות לאותו ענין.

שאלה: האם אתם מאמינים ב"מזל"? בדרך כלל בן ישיבה יענה, מה פתאום, אין מזל, זה "השגחה פרטית". אבל לא הבנתי, בן הישיבה הולך לחתונה והוא מאחל "מזל טוב", מה הוא מתכוון, שיהיה לו "מזל טוב", האם הוא לא מתכוון ברצינות, וזה סתם אמירה ליצנית?! אם נשים לב למה שאנחנו אומרים, אנחנו אומרים ב"קידוש לבנה": "סימן טוב ומזל טוב יהא לנו ולכל ישראל". גם בשטרי אירוסין כותבים: "בסימן טוב ובמזל טוב יעלה ויצמח כגן רטוב, מצא אשה מצא טוב, יאמר לדבק טוב, ויפק רצון מה' הטוב". מה זה המזל הזה?

מה המשמעות והכונה של אנשים סתם ברחוב כשאומרים "לפלוני יש לו מזל", מה הם מתכוונים? הם מתכוונים שיש איזשהו כאילו מגמה מכוונת לפלוני שיהיה לו איזשהו מציאות שאצלו הדברים מצליחים, כאילו יש איזשהו מציאות וקו בחיים שפלוני כשהוא עושה הוא מצליח, דהיינו אף שאחר היה עושה כמותו באותם נתונים לא היה מצליח אבל הוא כן מצליח, פלוני עשה את אותם הימורים באותם אחוזים בעסקים והצליח, אלמוני עשה אותם הימורים באותם אחוזים ולא הצליח, וכאילו יש כאן איזשהו מציאות עקבית, זה מצליח וזה לא מצליח, וע"ז אומרים זה מזל, הוא יש לו מזל טוב, והוא יש לו מזל רע, זה הדיבורים של אנשי הרחוב.

מה אנחנו אומרים, ואיך אנחנו מתייחסים לזה? אנחנו אומרים "השגחה"! זהו הגורם, ואנשי הרחוב, החילוני, הוא אומר שהמזל הוא הגורם, כאילו יש משהו שנקרא "מזל" והמזל הוא סיבת הענין והוא לא קולט שה' פעל כל זאת, וזאת בשונה מאתאיסט אמיתי, כופר אמיתי, הוא לעולם לא יגיד את ענין המזל, כי לשיטתו הכל מקרה, אין מתכנן בעולם ואין מגמתיות, הכל לפי מקרה. נמצא שלסתם בני אדם אפי' חילוניים יש הרגשה שיש איזשהו כוחות נסתרים שהם מפעילים כאן בעולם, ואילו אנחנו אומרים שהכוחות האלה הם לא ענין בפני עצמו אלא הם שלוחי ההשגחה, כך שכשאנחנו מתבוננים אנחנו קולטים שמי שכבר מאמין במזל הוא כבר קרוב מאוד לאמונה, כי עיקר הויכוח בין מאמין לאפיקורס זה האם יש דברים מתוכננים בעולם או הכל מקרה, זה מוקד הנושא.

נגיד דוגמא, אם קרה היום משהו ומישהו חלם את מה שקרה היום לפרטי פרטיו לפני איזה שבועות באופן שמה שהוא חלם זה מה שקרה. ומעשה שהיה, סיפר אותו בחור בעל המעשה, שהוא היה עסוק מאוד ברבו שהיה ר"מ באיזה ישיבה חשובה, ויום אחד הוא חלם חלום והוא היה מבוהל, הוא חלם שרבו ישב שבעה על אחותו, והוא בא ועשה הטבת חלום, הוא היה מאוד מודאג מזה, ולא עבר זמן רב, (אני מכיר את השמות), ואחות של אותו ר"מ שהיתה בריאה ושלימה חלתה והלכה לעולמה. האם יש קשר בין החלום למה שקרה? כל מי שנראה לו שיש קשר זה גורם לו איזשהו התעוררות לאמונה, כשאנשים שומעים כזה דבר זה מעורר אותם לאמונה.

אולי נתבונן, באיזה אמונה זה מחזק אותם, האם באמונה בחלומות? לא בזה זה מחזק אותם, אלא מבחינת אנשים אם אדם חלם שבועיים קודם וזה מה שקרה, זה מחייב שיש בעולם איזשהו תוכניות מראש, הדברים מתוכננים מראש, וכבר לפני שבועיים היה מתוכנן מה יקרה בעוד שבועיים, כי אם אין אמונה והכל מקרה וזה לא היה קיים מראש, איך אדם יכול לחלום על מציאות שלא היתה עדיין, על מציאות שסיבתה לא היתה קיימת, מה שייך לחלום על מקרה שיקרה במקרה עוד שבועיים אם המקרה הזה אין לו היום שום תוכנית ושום מגמתיות ושום מתכנן ושום סיבה שזה יקרה.

וכי תאמר, שהוא יודע עתידות גם בלי שיש להם סיבה כבר היום, זה לא יתכן! סיפר לי יהודי ת"ח שהוא הכיר איזשהו מנהל מפעל, יהודי מרוסיה שלא הכיר תורה ומצוות אבל אדם משכיל, והוא פעם שוחח איתו עם אותו יהודי רוסי בעניני אמונה, אותו יהודי רוסי אומר לו, אני שמעתי על איזה רב גדול שיש לכם שהרבה הולכים אליו, והוא נקב בשם של אותו רב. ההוא אומר לו, אצלינו אנשים גדולים אומרים לאנשים שבאים אליהם שיהיה כך וכך וזה מה שקורה, אתה רואה, מזה אפשר להביא ראיה לאמונה, כך אומר לו אותו ת"ח לרוסי הזה. אומר לו הרוסי, מה זה ראיה לאמונה, יש אנשים שיש להם כוחות, בוא אני אספר לך, היה מקובל וידוע ברוסיה, שסטאלין לפני שהוא החליט גם להצטרף למלחמת העולם השניה, הוא הלך לאיזה אדם ברוסיה שהיה מגלה עתידות, והוא שאל אותו מה דעתו, האם כדאי לו, האם הוא יצליח אם הוא יכנס למלחמה, וההוא אמר לו, תשמע, אני רואה שבשנת 1945 טנקים עם הסמל הרוסי ישעטו בדהרה בחוצות גרמניה, כך אמר לו אותו אחד, ומכח זה סטאלין הבין שהוא ינצח במלחמה והוא נכנס למלחמה, אמר לו הרוסי הזה, אתה רואה, זה לא ראיה לאמונה, יש אנשים שיש להם כוחות והם יודעים עתידות.

ענה לו אותו ת"ח, תשמע, אם אדם בעל כוחות יודע עתידות זה מחייב שהעתיד נמצא באיזשהו מקום, אולי הוא כתוב באיזשהו ספר אבל הוא כבר נמצא באיזה מקום, ויש מישהו שכבר הגה את התוכנית העתידית הזאת והיא כבר נמצאת כיום, אם אין אמונה העתיד לא קיים, אין פותחין בנולד, שהרי איך שייך לראות את זה, הרי מה שיהיה לא קיים אז איך שייך שהוא מביט מרחוק, הוא מביט מרחוק על מה, על משהו שהוא לא קיים ואין שום סיבה שהוא יהיה, אם יש מישהו שרואה היום מה יהיה עוד חמש שנים, זה אומר שמה שיהיה עוד חמש שנים זה כבר מתוכנן, זאת אומרת שיש כאן איזשהו כח שקובע מה יהיה עוד חמש שנים, הנה זה יהיה לך לאות שיש כאן כבר משהו כיום בהוה מתוכנן ונקבע מה יהיה בעתיד, ואת זה יש אנשים שיש להם כוחות לראות את מה שרשום או את מה שיהיה עוד חמש שנים, אבל אם אין תוכנית כזאת ואין כרגע שום מציאות בענין איך הוא רואה היום משהו שלא קיים.

באמת שהנושא הזה הוא מישך שייך לנושא של ידיעה ובחירה שיש על זה הרבה בראשונים, ברמב"ם ובראב"ד, ויש ע"ז הרבה דיבורים, אבל הרעיון הזה הוא דבר ברור, ידיעה עתידית לא יכולה להיות קיימת בלי שהעתיד מתוכנן ויש איזה כח שכבר קבע מה יהיה בעתיד, אין אפשרות שאני אראה מה יש רחוק אם זה לא נמצא שם, זה הרי לא נמצא, זה היה איזה מקרה שיתחדש אחרי זה.

היה באמריקה, והיום בדיוק מישהו הוציא לי את הנתונים, זה משהו מדהים מאוד, היו שני נשיאים באמריקה שנרצחו, לאחד קראו לינקולן, ולאחד קראו קנדי, ואני אגיד את הנתונים שנכתבו מהמחקרים שנעשו, אחד הוציא לי את זה מהמחשב, הנתונים הם כאלה: לינקולן נבחר לקונגרס ב-1846, קנדי נבחר לקונגרס ב-1946, - 100 שנה בדיוק אחרי זה. לינקולן נבחר לנשיא ב-1860, קנדי נבחר לנשיא ב-1960. הרוצח של לינקולן נולד ב-1869, הרוצח של קנדי נולד ב-1969. זה שהחליף את לינקולן בנשיאות קראו לו ג'ונסון זה שהחליף את קנדי בנשיאות גם קראו לו ג'ונסון. המחליף של לינקולן נולד ב-1808, המחליף של קנדי נולד ב-1908. שני הנשיאים המחליפים מתו בדיוק 10 שנים אחרי הרצח של הנשיא הקודם. בשתי הרציחות האלה שהיו בהפרש של 98 שנה הרוצח נהרג לפני המשפט. שני הנשיאים נרצחו ביום שישי. לינקולן נהרג בתיאטרון שקוראים לו פורד, קנדי נהרג כשהוא היה ברכב של חברת פורד. שניהם נורו בראש מאחורה. שניהם היו בחברת נשותיהם בעת הירי. שניהם איבדו ילד בתקופת נשיאותם. ללינקולן היה פקידה שקראו לה קנדי שהיא הזהירה אותו באותו יום אל תיסע לאותה נסיעה שבה בסוף קרה הרצח, לקנדי היתה פקידה בשם לינקולן שהזהירה אותו אל תיסע לנסיעה ששם קרה אחרי זה הרצח. עוד נתון אחרון, לשני הרוצחים היה 3 שמות, שסך הכל כוללים 15 אותיות - זה היה המציאות.

האם זה מראה על איזשהו מגמתיות או גילגולים, או שזה במקרה קרה כל הדברים האלה, אני משאיר את זה לציבור לחשוב, אבל אם באמת זה מראה שיש איזשהו קשר בין הדברים, זה חייב להיות שיש איזשהו כח נסתר שהוא מנהל כאן את העולם ואת הענינים, ויש איזשהו תוכניות וכיוון מה הולך לקרות.

גם מישהו אמר לי, הוא ראה את זה לאחרונה, כך סיפר לי אתמול יהודי, ואני מצטט, שהי' בעיתון "יתד נאמן" שאדם שקרוי על שם סבו, מת באותם נסיבות טרגיות, ובאותו גיל שסבו מת, כך היה כתוב שם איזה סיפור.

יש אנשים שכששומעים כאלה דברים שהם אומרים שזה ראיה לאמונה, ויש אומרים מה זה ראיה ומה הקשר לאמונה. מה התשובה ומה ההתבוננות הנכונה בסוג דברים כאלה? אם באמת יש קשר בין הדברים זה אומר שיש מישהו אחד שהוא קשור לשני המקרים. מי זה המישהו הזה? המישהו הזה זה איזה כח עליון ששמו הקב"ה, קשר בין מקרים מחייב שיש אותו אחראי על שני הענינים- וזה הקב"ה! האם יש דברים שהם קשורים לאותו מזל ובאותו מזל קורה דברים וכדו'? אני אין לי עסק בנסתרות, אני משאיר את זה פתוח, רק בתור לפתוח את הענין.

סיפר אברך, שקורה לו כל הזמן רע מכל מיני כיוונים שונים ומשונים, מכל כיוון שהוא הולך בלי קשר בין המקרים נופל לו דברים רעים, והוא אומר, איך אני אאמין שיהיה לי טוב אחרי שכל כך רע ושוב רע בנושאים כ"כ רבים בלי קשר ביניהם? אמר לו אחד, אולי תאמין שהקב"ה יכול לשנות גם את המצב ומהיום יהי' לך טוב או מאיזה זמן יהי' לך טוב. שאלו אותו אברך, איך אני יכול להתנחם ע"י דרגת אמונה חושית כל כך, האם אתה רוצה שתהי' לי כזה אמונה חושית שאני אאמין שהולך להיות לי טוב כשכל כך הרבה רע היה לי? ענה לו אותו אחד, אני אוכיח לך איזה מאמין אתה, אם אתה לא מאמין אז אין לך בכלל בעיה, הרי אין שום קשר בין המקרים, אתה בעצמך מספר שהרע תוקף אותך בנושאים שונים ומשונים בלי איזשהו קו אחיד בין המקרים, במקרים שאין שום קשר בין מקרה למקרה, אז אין שום סיבה שיקרה עוד מקרה שיהי' רע, למה אתה חושב שיהי' לך רע, הרי זה נגד ההגיון, כי אין שום קשר בין המקרים הרעים שקורים לך, ואם אתה סבור שלמרות שלמקרים אין קשר ביניהם, כנראה שיש איזה מישהו שם שהחליט להרע לי, והוא מרע לי מכיוונים שונים בלי קשר כי הוא החליט להרע לי, ולכן אתה מודאג, זה יהי' לך לאות שאתה בעצם מאמין שיש מישהו שמסדר את הענינים, אז אולי תאמין שזה גם יכול להיות זמני, ובאמת גם כתוב שיש כזה דבר, שיש איזה תקופה קשה ואחרי זה מגיעה תקופה אחרת, כי יש באמת כח עליון שזה הקב"ה שמנהל ויש לו איזה תוכנית עליך, ולמה קשה לך כל כך להגיד שזה לא ילך כך כל החיים אלא זה ישתנה לטובה, הרי יותר מצוי שמצבים קשים לא יהיו כל החיים ממה שהם יהיו כל החיים.

מה זה באמת "מזל"? מזל ענינו שנגזר שיהיה איזשהו מצב של תוצאה מסויימת בין טובה בין רעה, ומאחר שנגזר שתהי' איזה תוצאה מסויימת בין אם היא טובה ובין אם היא רעה, היא תגיע לידי כל מיני אופנים אפי' נוגדים זה לזה העיקר כביכול להשיג את התוצאה, וכל פעם יסתובבו מסובבים שהאדם יתנהג באופן שישיג את אותה מטרה, ולמשל, מי שנגזר עליו שיקרה לו טוב, תמיד יקרה לו שהוא בדיוק קנה את המניות הזולות רגע לפני שהם עלו, ותמיד במקרה כביכול הוא מכר מניות מסויימות רגע לפני שהם ירדו, בלי שום סיבה צולף לו כל פעם לטובתו, כשהוא קונה צולף לו לטובתו, וכשהוא מוכר זה צולף לו לטובתו, והסיבה באמת שעומדת מאחורי זה, כי הוא כעת במזל טוב, שענינו של מזל טוב הוא שנקבע עליו משמים שיהי' לו תוצאה טובה, ואז התוצאה טובה תגיע מכל מיני מקרים שהקשר היחיד והמכנה המשותף שמאחד בין המקרים זה שצריך שיהי' לו טוב.

יש חוק שנקרא בעולם "חוק מרפי"! בוא נראה כמה דוגמאות של חוק מרפי, ונראה מה זה באמת הענין, חוק מרפי אומר שאתה תגיע לתחנה בדיוק כשהאוטובוס שאתה מחפש הרגע יוצא, ועכשיו אתה תחכה עשרים דקות או חצי שעה עד שיבוא האוטובוס הבא. חוק מרפי אומר שכשאתה תגיע לקופה בדיוק נגמר העודף, ולך כבר לא יהי' עודף ויהי' בעיה לתת לך עודף. האם חוק מרפי נכון או לא נכון? יש מאמינים בחוק מרפי ויש כופרים. מה האמת בזה? אלה שלא מכירים ולא מאמינים בזה, כי הם אומרים, אנחנו לא רואים את זה בחיים, זה סתם דמיון, ואילו המאמינים אומרים, חוק מרפי קיים בשטח, והלא מאמינים פשוט לא שמים לב למה שקורה.

יש לכאו' ראיה לוגית מוכרחת למתנגדי חוק מרפי, אם חוק מרפי אומר שתמיד כשתגיע לתחנה האוטובוס כרגע יצא, עכשיו כרגע אתה מחכה עשרים דקות או חצי שעה, ואתה רואה במו עיניך שיש כאלה שהגיעו בשתים שלוש דקות האחרונות לפני שהאוטובוס הגיע, אתה חיכית עשרים דקות חצי שעה, ויש כאלה שהגיעו בשתים שלוש דקות האחרונות, וגם אתה כשהאוטובוס יצא ראית עדיין את רגלי האחרון עולים והוא הגיע ברגע האחרון, אז חוק מרפי קיים או לא קיים. ואם כשאתה הגעת לקופה נגמר העודף, אבל זה שהיה לפניך הוא היה אחרון שקיבל עודף, ולפניו היה מישהו לפני אחרון שקיבל עודף, אז מה קורה, אולי אצלו "חוק מרפי" אומר שהאוטובוס יסע רגע אחרי שהוא יעלה, ואצלו "חוק מרפי" אומר שהעודף יגמר רגע אחרי שהוא יקבל אותו. אשר על כן איפה באמת חוק מרפי?

"חוק מרפי" באמת כתוב בתלמוד, יש כזה מושג בתלמוד, בתלמוד כתוב (ב"ק צב,א) "בתר עניא אזלא עניותא". מה הפירוש בזה? שיש בני אדם שנגזר עליהם בתקופה מסויימת או בנושא מסויים שיהיה להם לא טוב, וזה גורם להם שבכל מיני נושאים בכל אשר יפנו ירשיעו, כל דבר שהם יעשו בלי קשר בין הדברים וגם בדבר והיפוכו פתאום יפול להם על הצד הלא טוב. "חוק מרפי" הוא מיוסד על אלה שעליהם נאמר בש"ס "בתר עניא אזלא עניותא", ועליהם זה עובד כי כרגע זה נגזר עליהם, ואילו אלה שלא נגזר עליהם הם בכלל לא מכירים את החוק הזה, כי החוק הזה בכלל לא קיים כלפיהם, כיון שהם לא נמצאים בתוך המציאות שהם יהיו בתוך גזירה של סוג מזל כזה של "בתר עניא אזלא עניותא".

אנחנו רואים לפעמים אדם שקרה לו איזשהו דבר רע בגרמת פשיעה של אנשים אחרים, והוא כולו כועס ורוטן למה אחרים התנהגו בצורה שגרמה לו נזק וסבל וכדו'. או דוגמא אחרת, פעמים אדם קרה לו איזה רע מאיזה רשלנות של עצמו, והוא אומר לעצמו, למה התנהגתי ככה ובסוף הבאתי על עצמי את הרעה. והנה קורה לבן אדם עוד מקרה הפוך, לא באותו אופן הקודם, והגיע בדיוק לאותו תוצאה, דהיינו, אותו אחד שבפעם הראשונה זה קרה לו ע"י אדם אחר, בפעם האחרת זה קרה לו מאיזשהו תקלה של עצמו ובדיוק הוא הגיע לאותה תוצאה של הנזק שהיה לו פעם קודמת ע"י אדם אחר, ואילו האדם שהיה לו בפעם הראשונה תקלה ע"י איזשהו טעות של עצמו, קרה לו הדבר עוד פעם ע"י אדם אחר. ואז הוא אומר לעצמו, לא ראי זה כראי זה, ולא ראי זה כראי זה, הצד השוה שבהם, הוא מוצא איזשהו צד השוה. והיה אם לא האמין בשתי האותות האלה ובא האות השלישי, הגיע עוד מקרה שלישי בלי קשר וקרה אותה תוצאה, אז הוא כבר ודאי השתכנע שיש כאן איזשהו משהו מגמתי שהוא כרגע באיזשהו מזל שיהיה לו טוב או רע, ואם כעת הוא במזל רע אז גם סיבות בלי קשר ישיגו את אותה תוצאה.

רואים דברים מאוד מענינים שזה ממש מגוחך, לפעמים יש בעיתונות שמראיינים איזה עשיר גדול, ושואלים אותו; במה התעשרת? (-כעין שיש בגמ' במה הארכת ימים), והוא עונה צורה מסויימת שידוע שאותה צורה עשו אחרים ונפלו מכח הצורה הזאת או לא הצליחו ואילו אצלו זה צלח, הדבר הזה הוא ודאי ראיה לאיזשהו מזל שמוכיח אמונה, שהיה איזשהו מגמתיות שפלוני יהיה עשיר, כי אם אין כאן איזשהו מגמתיות שפלוני יהיה עשיר, למה השיטה הזאת עצמה הפילה אחרים או אצל אחרים זה לא עבד, ולמה אצלו זה כן עבד. אומרים שיש לו "מזל", אבל מה זה המזל הזה? זאת אומרת שיש משהו שמכוון מגמתי שהאדם הזה יצליח.

וכן יש כאלה שיש איזשהו מזל מגמתי שבעצם מכוון שלא יצליח. ה"אבן עזרא" חיפש את הרמב"ם, אולם לא הצליח למצוא אותו בכמה הזדמנויות, והוא כתב ע"ז שיר: "אבוא אל בית השר בבוקר וכבר אחר, אבוא אל בית השר בערב וכבר שכב, אוי לו לזה שנולד בלא כוכב" - זאת אומרת, אין לי כוכב ואין לי מזל לפגוש את השר- הרמב"ם. עוד שיר כתב ה"אבן עזרא", שכידוע היה עני ולא הסתדר עם פרנסה, וכך הוא כתב: "אם אמכור נרות לא יחשיך השמש, אם אמכור תכריכים לא ימותו בני אדם", ויש שם עוד כמה בתים שאני לא זוכר, לא היה לו מזל של פרנסה, והוא עשה שיר עצב על זה שבכל נושא שהוא הולך בדיוק זה לא הולך, למה? כי כלפיו יש הנהגה של איזשהו מזל שהתוצאה תהיה מסויימת מכל מיני כיוונים בלי קשר ביניהם.

"יקום פורקן מן שמיא חינא וחסדא ורחמי וחיי אריכי ומזוני רויחי וסיעתא דשמיא". ויש לשאול; אחרי כל כך הרבה דברים שאומרים כאן, "חינא וחסדא ורחמי וחיי אריכי ומזוני רויחי... ובריות גופא ונהורא מעליא", מה מוסיף כאן ה"סיעתא דשמיא"? הסיעתא דשמיא זה ענין שמעבר לכל הפרטים שהוזכרו כאן, שיהיה איזשהו הצלחה בכל הענינים, שיהי' איזשהו סיעתא דשמיא ומזל של הצלחה בכל הענינים.

וזה בעצם האיחול שמאחלים כשאומרים ברכת "מזל טוב", שהכונה היא לברכה כללית, שלך יהיה מזל טוב, שיגזר עליך איזשהו תוצאה טובה והתוצאה הטובה הזאת תגיע לא מאיזה קו מסויים של איזה צורות מסויימות, אלא מכל הקוים ומכל הכיוונים פתאום זה יתנגש ויגיע לתוצאה טובה, זה הענין של המזל.

שאלה:

תשובה: אתה מאחל מזל טוב לחברים שלך או בקידוש לבנה, זה באמת התשובה, כי יש מהלך של מזל, זאת אומרת מהלך קבוע או זמני, או בנושא מסויים, כגון שיש כאלה שיש להם מזל בפרנסה אבל בבריאות לא הולך להם או בבעיות אחרות, ויש כאלה שהולך להם מאוד בחינוך הילדים ובבריאות אבל בכסף כל הזמן יש בעיה, זה גם יכול להתחלף לנושאים או לתקופות, דהיינו שיש כזה מהלך, ויש כאלה שהם מישך שייכי למהלך הזה לטוב או לרע, זה המציאות.

יש עוד ביטוי (סלנג) בלשון בני אדם: "היה לו מזל!", שם זה משהו אחר לגמרי, שם זה סלנג שקרה משהו מאוד חריג לטובה או לרעה, ואומרים כאילו שבדיוק היו לו איזה נס, היה לו איזה מזל והיה טוב, זה לא קשור למזל שאנחנו מדברים על איזשהו מגמה מכוונת להשיג תוצאה, אלא יש לפעמים ביטוי שאומרים, זה נפל במזל רע! כשקורה משהו מקרי ומשונה, שזה משהו מקרי חד פעמי ואומרים כזה ביטוי, זה לא שייך לענין של המזל שעליו אנחנו מדברים כעת.

יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד