חיפושדלג על חיפוש
בר עליוןדלג על בר עליון
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

הדרכה מהג"ר ישראל יצחק הוניגסברג למשגיחים בישיבות

בס"ד


 

האם לדבר, או אל תעירו ואל תעורר

היום המציאות היא וכן אומרים הרופאים, שהבשלות היא בגיל הרבה יותר מוקדם. [זה קשור לכמה דברים]. 

סיפר לי מגי"ש בישי"ק חשובה. יום אחד אמר לו בחור 'אולי הרב יסתכל בשיעור לא מה קורה מעל השולחן, מתחת השולחן', והוא השתומם ממה שקרה. היה יד איש באחיו.

המציאות היא שיש אחד או שנים נגועים בזה, ואנשי הצוות לא שמים לב, זה מחלה מדבקת. וזה נהיה התנהלות מערכתית.

יוצא לשמוע כל הזמן מבני עליה יקרים מפז, שנכנסו לנושא, בלי לדעת שזה אסור. ולצאת מזה זה הרגל של שנים.

אומרים לא לעורר דובים. צריך לדעת שהדובים ערים נושכים ובועטים. זה קיים  בכל המקומות הכי טובים. ברמה זו או אחרת. לכל מי שלא מרמה את עצמו.

שבוע שעבר  שלח אברך חשוב ילד שלו, שלומד בחיידר, הוא הגיע וכתב שהוא אוהב לשבת ליד ילד שאוהב להתנדנד, ויש הפרש בין החולצה למכנסים, והכל התחיל ממה שמישהו התחיל לספר לו על העניינים האלה.

 

צורת הדרכה  [התמודדות רגילה]

אחד הבעיות שחושב שהוא המשוגע היחיד. דיברתי איתו, כעין הדרכת חתנים.

שלאתי אותו, אתה אוכל? כשאוכלים נהנים. האם יש קשר בין הדברים. יש כאלה שניזונים מזונדה.

גם ענין ההנאה הזו. הוא בשביל צורך קיום העולם.

היום גיל הנישואים התאחר.

איך נוכל להתמודד בלי להתחתן, כשהטבע קיים בנו.

[כי אם הלחם אשר הוא אוכל זה אשתו- איך אפשר להתסדר בלי הלחם].

 

הקפאה

בטבע הזה הטביע הקב"ה. שאם לוקחים את הטבע, ומכניסים להקפאה. הוא נרדם, הוא הולך לישון. אבל אתה יודע שצריך להישאר במקפיא.

אבל צריך להיזהר לא להיכנס למיקרוגל. מה זה מיקרוגל. אם אתה מתעסק בנושא הזה. אתה מתלונן, למה זה מטריד, אותך, כי הוצאת מהמקפיא, והכנסת לחימום מהר.

מכל מקום מדי פעם זה קופץ. אתה לומד להתמודד. באנו לעולם כדי לעבוד. זה לא יהיה יותר מהתמודדויות אחרות.

איך מכניסים להקפאה?

הרי זה מגיע לבד.

נכנסת למהלך, שאתה יושב לידו, ומסתכל, אתה מתרגל את עצמך לנושא. אתה מעצים ומפרה ומרבה. אבל אם אתה מבין לפרוש מתעסקות בענין. לאט לאט. ותשקע האש. וזה יכנס להקפאה.

הרהורים

מה עם הרגשות ומחשבות. אל תזדעזע. שלושה דברים אין אדם ניצול בכל יום הרהורי עבירה. מי שאומר שאין לו את זה. או שהוא שקרן, או שהוא לא חי. [יש כאלה שהופכים לרובוטים, אבל מי שחי, הוא מרגיש, גם תנאים, כך אומר רבי חיים וולזינר].

 

אם אתה הולך ומעצים את זה.

בא לך מחשבה רעה. אני במצב טוב. קראת תחזור לקריאה. למדת תחזור ללימוד. תחזור לחלום הקדם. או תחלום חלום אחר, משהו שמענין אותך. אם אתה עושה כך, אתה בן עליה ירא שמים, קדוש מרחם.

הילד בא הביתה, השתחרר משקי אבנים. אורו עיניו. לקח על עצמו את המשימה.

[שאלו שהוא חידש לו דברים, השיב שהוא כבר חווה ומרגיש, לא חידשו לו כלום].

זה רק בשיחה פרטית. לא ברבים. משגיח עם עיניים טובות, יכול להרגיש על בחור, ולנסות לדובב אותו.

 

חום ואהבה

הרבה פעמים מאלה שבבית לא קיבלו חום ואהבה.

צריך לראות אם יש מישהו מהצוות שיכול לקרב אותו, ולהשלים את החסר. יש תועלת גדולה, אם משגיחים יודעים מה קורה בבית, ואז הדברים מתבהרים.

לפעמים בחורים מבוגרים אומרים חסר להם חום ואהבה. אני מגלה להם ששייך להתמודד.

 

הפיתרון - סיפוק מלימוד – וקשרי חברה

חלק בסיסי מההתמודדות. זה אם אין לו סיפוק. שלא מצליח בלימוד. אין לו סיפוק, מעמד בחברה. הוא יותר מועד לפורענות. לתת לו אתגרים, שיראה שהוא מצליח בלימודים.

כשמרגיש מלא, ומצליח בלימודים.

יש עוד חלק, שנמצא במקומות שהם מדי צדיקים, כאילו חלק מההתמדה, זה להיות מבודד מחברה. וזה גורם התעסקויות עם עצמו. קשרי אנוש, קשרי חברה רגילים, ממלאים חלל שפחות צריך את הדברים האלה.

הצלחה בלימודים וסיפור, וקשרי אנוש.

לדבר עם המתמידים, שצריכים בחדר אוכל לפטפט עם חברים.

אמר החפץ חיים, איך נהיים גדולי תורה. כמ השעות ללמוד.

הסעיף הראשון, לישון שמונה שעות. לאכול שלש ארוחות ביום, ולא בחיפזון. לצאת לטייל לפנות ערב. ונשמרתם. להתעסק כל יום מעט בעניני חברה וחסד.

להתפלל כל יום שלש תפילות. בנחת ובכוונת הלב.

ללמוד כל יום מעט חומש ונ"ל.

איך אהיה תלמיד חכם.

בשארית הזמן תלמד ש"ס ופוסקים, יש לך די והותר זמן להיות בקי בכל התורה כולה.

סיפר לי יהודי שאבא שלו למד בראדין, אני משאיר לתלמידי חכמים להבין, הח"ח היה חוזר, אתם לא מבינים, אתם חושבים שהקב"ה רוצה שתשבו ותלמדו.

הקב"ה אומר תאכלו ותשתו ותטיילו, ועכשיו שבו ותלמדו. זה גם נמצא במאיר עיני ישראל חלק א.

בדרך כלל מי שלא שמע כלום על הנושא. לא עסוק בזה. אבל אם עסוק בזה, אפשר לדבר איתו בצורה מעודנת.   

 

אפשר לדבר על ולא תתורו אחרי לבבכם. ונשמרת מכל דבר רע. תדע לך שכל ענייני רצונות וגירויים, אתה נהיה יותר רעב. משביעו רעב מרעיבו שבע.

אם תתעסק בלפתח את זה. אתה נהיה מסובך. אין לך בסוף משהו שעושה לך טוב. אם אתה חי בצורה הנכונה על פי תורה. הסתכלות בעריות היינו שמאריך להנות בראייתו, ומי שיגדור עצמו אפילו מראיה. יבער בו היצר כאש בוערת, הסטייפלער אמר לא ללכת עם ראש למטה.

ככל שאתה נכנס אתה יותר צריך את זה וזה חסר לך. אם אתה חי נכון. אתה נרגע. אתה לא רעב. אתה לא מתעסק. אתה לא רעב.

מותר גם לדבר על המסילת ישרים בנקיות. זנות הפה זנות האוזן. יש בזה שם איסור עצמי. מלבד היותו מביא לאיסור עצמי.

נזיר שעובר ליד כרם, זה רק ראיה, אבל זה איסור עצמי. ומביא לזה ראיות.

מסברא זה פשוט, נזיר שעובר ורואה ענבים, רק יוצא העניים מהחורים, אבל בנושאים האלה זה נותן סיפור יצרי, 'זן עיניו מן הערוה'.

בחורים מבינים את זה. מדברים איתו. 

 

היחפשות שיגרתית - חיסון

חלק מהצורת ההתמודדות, זה היחשפות שגרתית, שיש לו כח להתמודד איתה. אבל זה מביא אותו לחיסון. ובמשך הזמן זה פחות מטריד אותו. אחרת כל דבר יקפיץ אותו עד לשמים.

מה זה חיסון, מכניסים את הכח של המחלה בכמות קטנה. ואז יש צבא שלם נגד החיידק.

הרעיון שלא אמורים לחיות באי של גברים ואי של נשים.

בזכרוני אמר לי חבר, אני יותר מחוסן ממך. אני יותר שמור ממך. אתה תראה מה שאני גדלתי, לא יודע אם תוכל להתמודד. אני מחוסן.

החזו"א שלח אברכים להיות רבנים, בכל מיני מקומות.  

תרגילים

מי שכבר התרגל. עושה תרגילים לאט לאט. בוקר אחד בשבוע. יום אחד בשבוע. גדור. אחרי חודש עוד יום, ולפעמים זה לוקח חצי שנה.   [העבודה התמימה לא להיות 'עובד', אלא לעבוד את השם. ]

 

הוז"ל

אחד מהדברים שפוטר חלק נכבד מהבעיות. אתה עושה את זה בדם קר, באחוז גדול מהמקרים, הוא לא מתכוון, ופתאום זה לאחר מעשה.  ישראל חשוב לה למנוע פיגועים. פעמים המידע הגיע אחרי שהוא כבר יצא מעזה, זה כבר יותר כוננות. פעמים הוא כבר נכנס לעיר, עדיין מחפשים אותו בכבישים. לא מתיאשים.

אתה צריך לעצור את הפיגוע בעזה. אתה יודע מה בסוף קורה.

תעצור את שלב א, זה מנע הכי מוצלח. הגענו למודעות שזה ככה. רוצה לצאת מזה. וממילא הם לא חשבו על זה פשוט. הסעיף זה נמחק.

 

עידוד על החלק של ההתגברות

יש עוד חלק שצריך הרבה לדבר איתם. לעודד איתם.

כך הסטייפלער היה מדבר בנושא הזה, המבוגרים זוכרים את זה. היה ידוע היה משיב. רבע שעה חצי שעה מעודד אותו. ואומר לו תבוא אלי שבוע הבא איך התגברת. היה אומר פעם אחת התגברתי. היה אומר הקב"ה מודד מצוות ועבירות הוא מודד לא במספר אלא באיכות. המקרה הזה שכן התגברת שקול כנגד הכל, יצאת מורווח.

גם עשר דקות חצי שעה, המתנת אין קץ למתן שכרך. חצי שעה התמודדת עם עצמך נגד הטבע. הרבה להגיד להם ככה הועיל להם.

כתוב בשל"ה מרוב ריבוי אזהרות על הענין הזה. אלו החסידים המחמירם לומר אין תיקון לחטא זה הם מרבים פושעים בישראל, ואלו גורמים גלות השכונה, ואינם נקראים חסידים.

זה לא המודד לאישיות

יש עוד צורה, אל תיקח את המבטל על עצמך, לפי הנושא, תמדוד את האישיות שלך, לפי העניינים אחרים, זה בפני עצמו. כעין גמילה מסיגריות, זה לא ציון אישיותי.

ככל שהוא מרגיש יותר גרוע, ככל שהוא מרגיש יותר נקי, יש לו יותר מוטיבציה. להשקיע. [מדובר על בחורים שרוצים].

כשמרוממים אותם, זה נותן כח.

אדם מרגיש את הפחיתות. לא מרגיש טוב עם זה.

לחץ ומתח

התעסקות עם עצמם, מצוי במידה מסויימת אצל בני עליה, שלא מוציאים אנרגיות, וקיימים בלחץ ומתח, כך כתב בכתר ראש.

אדם לחוץ, מחפש לשחרר אנרגיה. וזה משחרר אנרגיה.

החפץ חיים אמר לעשות הליכה, שיעשה הליכה, מתקני כושר, וכו'.

מי שעושה פעולות פיזיות יותר קל לו בנושא.

לא להזדעזע ולא להיבהל. כשמישהו מענין אותו בחורים יפים. סטיה וכו'. בציבור שלנו, יש הפרדה מהמין השני, זה גורם העתקה לבני מינו. זה לא בעיה, ולא יהיה לו שום בעיה להתחתן.

 

התעסקות אחד עם השני

יש חלק שצריך לדעת מבחינת הלכה

כל התעסקות פיזית עם אותו מין, באופן שקשורה ליצר, יש בזה קריבה לעריות, ולשיטות חלק מהראשונים, זה יהרג ואל יעבור, מי שאצלו זה תפלות זה בדיוק כמו קריבה לעריות, שיש בזה יהרג ואל יעבור.

בחורים צריכים לשמוע את זה.

[מאידך גיסא יעקב אבינו יכול להרכיב בת, בתפלות. סתם בני אדם, באותו מין לא קשור לעניני יצר. ויש כאלה שצריכים להיזהר מבני מינם. ויש כאלה קדושי עליון, יעקב אבינו.]

בחורים ששמעו את זה זה נתן להם מבט על הענין. הם לא רוצים לעבור עבירות.  כל הדיבורים האלה, הם לא ברבים אלא בפרטי.

 

אני בעניי, דיברתי על זה שיחה שלימה, עם המדרש, ומה שהרב דסלר אמר, אמרתי הכל, ולא אמרתי כלום.

אחד מהדברים האלה, שדיברתי עם הילד, אתה לא מדבר עם אחד. עבירה חמורה. אתה לא מדבר בנושא עם אחד אחד. ואם יש דיבורים אתה מתנדף מהשטח.

 

בחורים צדיקים – מהווים טרף

יש עוד בעיה. אינני בא לתת הוראה לציבור. דווקא הבחורים הכי צדיקים, מהווים טרף, לכל מיני תוקפים. הם אפילו לא יודעים איך להגן על עצמם. והם מהווים טרף קל.

לא יודע פיתרון, איך ליצור מודעות, איך להגן על עצמו. חשוב לדעת שאם קורה בישי"ק נגד רצונו, צריך לדעת שהוא נהיה משותק, הוא לא מסוגל להגן על עצמו, חס ושלום לשאול אותו 'למה לא הגנת על עצמך'.

אלה שהתעללו בהם, מרגישים אשמים, לא להוסיף לו אשמה על חטאתו.

יש כאלה ששניהם, וזה צריך להיות חכם, לא להיכנס לסיפור, צריך הרבה סייעתא דשמיא.

 

עוד בענין אחד עם השני

זה מחולק לשני נושאים נפרדים:

א. רצון שניהם. מפתה. חייב טיפול. יש מקרים קלים ממש, שיכול להיות שהמשגיח לבד, יכול להיות 'בריא בנפשו', להסתדר עם זה לבד, לבוא פעם בשבוע, לספר, לא לקבוע חברותא, לא להיות באותו חדר. [יש איסור יחוד].  זה במקרים קלים מאד.

יש מקרים יותר חמור, צריך סייעתא דשמיא, איפה נגמר הגבול, יש הרבה מקרים, שחייבים לשלוח אותם לאיש מקצוע. בחור כזה צריך להיות מושהה בישיבה, עד שיש אישור שהוא יכול לבוא בקהל והוא לא מסוכן.

אנחנו אחראים על התלמידים, שלא יהיה מי שיציק להם.

חד פעמי לא. אבל יותר מזה חייבים להשהות מהישיבה.

 

אונס

טוענים שבני אותו גיל לא מוגדר אונס. למעשה בציבור שלנו, המציאות היא שהבחורים הטהורים יכול להיות מקרה של אונס גמור ממש.

מעשה שהיה באחד הישיבות החשובות. שאסרו ללכת לאיזה גינה. הלך איזה בחור קדוש, לאיזה גינה, ואיים עליו בחור אחר, אספר עליך, אם אתה תהיה בשקט ותציית, לא אלשין אותך, והתעלל בו, והודיע לו שהוא פורס עליו חסות, בשחיתות, ואף אחד לא ידע, הבחור הזה, הוא לא מוכן לישון בפנימיה. לא ידעו למה לא רצה לישון בפנימיה.

סדרה של כתבים מכל שנה.

הבחור הזה עבר משהו בשיעור ב' ישיבה קטנה. ואז העסק יצא החוצה והתגלה ברוך השם.

יש מיעוט המצוי, גם בקודש הקדשים.

 

חומרת הפגיעה כרציחה – חז"ל

יש אחת מטפלת מוצלחת בארץ, היא שואלת אותי, האם חכמי התלמוד השכילו להבין מה תקיפה עושה לבן אדם.

אמרתי לו שאדם שהולך לתקוף דינו כמי שהוך לרצוח אחר אדם.

הרודף אחר הנערה ואחר הזכור, מצילין אותו מנפשו. [מוכח שזה לא מצד לאפשרושי מאיסורא, כי ברצון אין את הדין הזה]

אם גופו של מעשה זה רציחה, הרי שאר הדברים.

אלה שעברו את זה נהיים סמרטוטים, האישיות מחוקה.   [גם אם זה לא גרם למחלה מדבקת שיעשה את זה לאחרים, זה עושה להם בנפש דבר שאי אפשר לתאר]. אין זמן להאריך כמה זה משפיע על הנפש.

פה יש בעיה מאד חמורה. יש מיעוט מסוים, שקורה דברים. שאולי במידה מסוימת. יש מקום להדריך את הבחורים מגיל צעיר, שידעו להגן על עצמם. 

חבר בא ליגוע בו, לא נעים לי. הוא צריך להיות מאוים. לקח לי כמה שעות שפעם הבאה זה יגיע או לראש ישיבה, או למשטרה. אתם קולטים איפה אנחנו נמצאים.   הערה. עד כמה אמור להיות הסגירות משהו שפוי. שהצדיק הזה עוד חושב שזה לא נעים.

 

 

 

יצירת קשר
עבור לתוכן העמוד