"מדרש הגדול" לר' דוד עדני
ד"ר אהרן גימאני
מחניים, רבעון למחקר, להגות
ולתרבות יהודית,
סיוון תשנ"ד (עמ' 152-156)
|
ר' דוד בן עמרם עדני היה נגיד יהודי תימן, ומקום מושבו
היה בעיר עדן. פרופ' יהודה רצהבי סבור שתשובות ר' יהושע הנגיד, מנהיג יהודי מצרים בשליש השני של המאה
הי"ד, לשאלות שנשאל מתימן, הופנו
לר' דוד בעל "מדרש הגדול".3 מכאן שזמנו במאה ה-י"ד. |
"אשרי החכמה על
גרונו רביד, והוא אהוב לנו וידיד, כג"ק (= כבוד גדולת קדושת) מרינו
ורבינו דוד השר הנהדר, הדיין הנהדר... החכם הנאמן, נשיא ארץ תימן... ונהר יצא מעדן,
פאר הדיינים, כתר המבינים, עושה צדקות ודינים, ברצון אדוני האדונים, ישמרהו דר
במעונים, ויצילהו מכל אסונים...".4 |
|
"ראו את המדרש
היקר והנעלה המקובץ מדברי חכמינו, על ידי נאמן הרועים, חיבור הנשר
הגדול, הפטיש החזק, מרנא ורבנא דויד בן עמרם זצ"ל איש מדינת עדן מארץ
התימן...
והנה מגדל דוד בנוי לתלפיות...".6 |
את העמידה על טיבו של "מדרש הגדול" ואת התלבטויות
החוקרים בשיוכו לר' דוד עדני יש לזקוף
ולתלות בר' יעקב ספיר, שד"ר ירושלים לתימן, שהעלה את רשמי ביקורו בתימן
בספרו
"אבן
ספיר". על ידי כך העלה לתודעת כלל ישראל את יהודי תימן ואת ספרות עם ישראל הנמצאת ברשותם בכתבי יד.
בביקורו בתימן בשנת תרי"ט (1859) התארח בביתו של הרב הראשי בצנעא הרב סלימאן אלקארה. על
החיבור הוא כותב: |
"שם ראיתי ספר
כתב יד בשם 'מדרש הגדול' על כל התורה, והוא מחזיק פי שניים ממדרש
רבה שבידינו, ואינו לפי דרכו. לשונו צח ונקי כלשון המשנה. בראש כל פרשה
מליצה
בשיר חרוזי, הנסמך על הפסוק אשר ירה פנת הדרוש, ועל כל פסוק כמה פשטים ודרשות
ורמזים
בלשון 'דבר אחר' וגם פסקי הלכות ודינים, וכל דרשותיו ממנו. הם מיחסים אותו
לר'
אברהם החסיד הנגיד בנו של הרמב"ם ז"ל...".7 |
ר' דוד כתב את דרשותיו לתורה כולה לפי סדר פרשיות השבוע. פתיחותיו
פיוטיות, פתיחה פיוטית כזו קרויה
בלשון הפייטנים "רשות". ב"מדרש הגדול" כמעט כל הפיוטים
פותחים במלה "מרשות". ה"רשויות"
כתובות בסגנון פיוטי קדום ותוכנן שאוב מן המקרא ומדרשות חז"ל. כל פיוט בנוי משתי חטיבות, בכל חטיבה
חריזה אחידה, וכל אחת מהן מסתיימת בחלק של פסוק. הפסוק שבו נחתם הפיוט משמש פתיחת הדרשה של פרשת השבוע. עניינם
של ה"רשויות" הוא שבח לבורא עולם, הטובה שמעניק הבורא לברואיו, קיום המצוות, וכן צער
הגלות ותקווה לגאולה בארץ אבות.
ב"רשויות" רמזים לנושאים שבהם מדברים פרשת השבוע וההפטרה, וכן אירועים הקשורים במעגל השנה, כגון:
ימי תשובה, ימים נוראים, ימי מועד ונחמה.14
|
"'והיה כי יראו
אותך המצרים'. אמר לה יודע אני שנשי המצרים כעורות ובזויות ואת
יפה מהן והנאה בין הכעורות תוסיף יופי. 'ואמרו אשתו זאת'. לפי שאשת איש
אסורה
עליהן, יאמרו לי הדיוט זה ישתמש בנאה הזאת 'והרגו אותי ואותך יחיו'". |
|
"'ויהי השמש לבוא
ותרדמה נפלה על אברהם'. זו תרדמה שלנבואה. 'והנה אימה חשכה
גדולה'. זו דרך כל הנביאים כשהן מתנבאין עשתונותיהן מיטרפות וכח הגוף
כושל
ותישאר הדעה פנויה להבין ולהשכיל". |
|
"'ויאסור יוסף
מרכבתו'. וכי לא היה לו לא עבד ולא משרת שיאסור לו, אלא להודיעך
ששמח יוסף שמחה גדולה ולא נטל גדולה באותה שעה והשמחה חוטפת את הלב". |
|
מרשות מעון הברכות
ואדון השלום |
ההגות המדרשית הייתה חביבה על יהודי תימן.
"מדרש הגדול" הוא החיבור החשוב ביותר ביצירה המדרשית של יהודי תימן בגלותם הן בכמות והן
באיכות. ההעתקות המרובות ל"מדרש הגדול" שנעשו בתימן עד לפני כשלוש מאות שנה, ועשרות
רבות של עותקים שנשתמרו מכתב יד זה, וכן ציטוטי חכמי תימן מכתב יד זה יש בהם ללמד על מקומו אצל יהודי תימן על
אף שנדחק מפני מדרשים אחרים.
החוקרים שהתעסקו במדרש זה, עמדו על חשיבותו ותרומתו כיצירה כלל יהודית. בעניין זה כותב שלמה פיש: |
"מפליא הדבר
שאוצר בלום זה, אשר בו צפונים אוצרות נחמדים של מדרשי תנאים בהלכה
ואגדה אשר אבדו מאתנו בימי פזורינו עוד לא חדר לתוך חוגי חכמי התורה. רק יחידי סגולה
הכירו את ערכו והעלו פנינים יקרות מתוכו".27 |
|
הערות:
|