על משמר ההלכה - עגונות
@7# מצבן הקשה של העגונות בישראל, מדיר שינה מעיניהם של דייני בתי הדין הרבניים, העושים ימים כלילות להקל על סבלן של העגונות וילדיהם # תחקיר "יתד נאמן" חושף לראשונה את הניסיונות החמורים להלך אימים על דיינים ועל חברי הוועדה למינוי דיינים, במסגרת המאבק המסוכן ביותר שמנהלת קבוצה של ארגונים רפורמיים וארגוני נשים ד"לים וחילוניים נגד בתי הדין, במטרה "לשנות את ההלכה" ולכפות על הדיינים לפסוק בניגוד להלכה #
הדוגמא הבאה, אילו היתה
מתרחשת במציאות, היתה גורמת לסערה אדירה במערכת התקשורתית והמשפטית בישראל: קבוצה
של אנשי ימין פנתה במכתב אישי לעורכי דין ומשפטנים המועמדים לתפקידים שונים במערכת
בתי המשפט, וביקשה מהם חומר כתוב אודות מועמדותם וקורות חייהם, כדי שיוכלו לגבש
נייר עמדה ביחס למועמדים לתפקידי שפיטה. את נייר העמדה יגישו לשר המשפטים ולחברי
הוועדה למינוי שופטים.
המקרה הזה עדיין לא התרחש
במציאות. אך אילו היה מתרחש, היו נעות אמות הסיפים. המערכת התקשורתית היתה מצליפה
באנשי הימין שהעזו להתערב בעבודת הוועדה למינוי שופטים ולהלך אימים על המועמדים
ועל חברי הוועדה, וגם המערכת המשפטית לא היתה יושבת בחיבוק ידיים. העיתונים היו
מצטטים שופטים עלומי- שם המתריעים מפני ההתערבות הבוטה של קבוצות קיצוניות במינוי
שופטים. קבוצה העוסקת בנושאים השנויים במחלוקת, כהגדרת ועדת האתיקה של שופטי בית
המשפט.
מסתבר, שכל זה דווקא כן
מתרחש במציאות, אבל לא כלפי שופטים, אלא כלפי הדיינים המועמדים לתפקידים שונים
במערכת בתי הדין הרבניים. המאיימים: ארגונים רפורמיים ושותפיהם מארגוני הנשים הד"ל, שהתאחדו תחת הכותרת "קואליצית עיקר -
הקואליציה הבינלאומית לזכויות העגונה ומסורבת הגט". קבוצה זו שבה חברים גם
ארגונים דתיים-לאומיים וחילוניים, בשיתוף כתות כפרניות,
מנהלת מאבק מאיים, בוטה וחצוף נגד הדיינים ונגד מערכת בתי הדין הרבניים.
להלן רשימה קצרה של כמה
מהארגונים השותפים ב"קואליציה" הזו, המנהלת מערכת השמצה חובקת עולם נגד
מערכת בתי הדין ונגד דייני ישראל הכפופים למרותה של ההלכה ולמרותם של גדולי
הפוסקים שליט"א: "אמונה", "אשה לאשה", "הדסה ישראל",
"המרכז לפלורליזם יהודי", "התנועה ליהדות מתקדמת" הרפורמים,
"התנועה המסורתית" הקונסרבטיביים, "ויצו"
",חמד"ת", "יד לאשה",
"ליגת נשים מסורתיות", "מבוי סתום", "המרכז לחקר האשה
בהלכה על יד מכון שכטר למדעי היהדות", "מרכז
צדק לנשים", "נעמת", "קול האשה", "קולך",
שדולת הנשים בישראל", ועוד. מדובר בשורה של ארגונים שחברו להם בשעטנז וכלאיים
יחדיו, למטרה אחת ויחידה: מלחמת עולם, לא פחות, במערכת בתי הדין הרבניים. הסיבה:
סירובם של הדיינים להגמיש, לרכך ולשנות את ההלכה המסורה לנו מדורי דורות בכל הקשור
להלכות גירושין, ועל כך בהמשך.
@5"גישות
דתיות שונות ומגוונות"
הרפורמים ושותפיהם
הנ"ל שואפים למנות דיינים כלבבם, כאלה שיפעלו לשינוי ההלכה. כנראה שלאותם
בעלי כושר לדיינות הסתננו כאלה המוכנים לפעול בשרות הרפורמים, ורובם המוחלט של
המועמדים שאינם מוכנים לסטות מההלכה, מה יעשה בהם? אליהם שולחים מכתב בעל מסר
מאיים.
בי"ט אב תשס"ו,
שיגרה רכזת "קואליצית עיקר", מכתב לכל הרבנים המועמדים לתפקידי דיינות
בבתי הדין הרבניים האזוריים. הרכזת מציגה במכתבה את העומדים מאחוריה: "עשרים
וחמש ארגונים חברתיים, ארגוני נשים, ארגונים למען זכויות האדם וצדק חברתי ומרכזים
אקדמיים, בעלי תפיסות עולם וגישות דתיות שונות ומגוונות, הפועלות במשותף לקידום
פתרונות שונים לבעיית העגונות ומסורבות הגט במסגרת ההלכה, ולמניעת התופעה".
בהמשך נתייחס לביטוי המגוחך של "במסגרת ההלכה".
"במסגרת
פעילותנו", כתבה רכזת "קואליצית עיקר" למועמדים לתפקידי דיינות,
"אנו מגבשות, בימים אלו, נייר עמדה, אותו נגיש לשר המשפטים ויו"ר הועדה
למינוי דיינים, חיים רמון )שהתפטר בינתיים מתפקידו בשל הגשת כתב אישום נגדו - ב.ק(
וכן לשאר חברי הועדה ובו עמדת עיקר והמלצתנו באשר למינוי דיינים... אנו פונות
אליך, על- מנת להציע לך להעביר אלינו חומר כתוב אודות מועמדותך לדיינות בטרם נגבש
המלצתנו. ניתן להעביר קורות חיים, רשימת פרסומים, פסקי דין או כל חומר אחר
הרלוונטי למועמדותך לדיינות".
המסר ברור: אתה, המועמד
לדיינות, כדאי לך לפעול ברוח הארגונים הרפורמים ושותפיהם לשינוי ההלכה. אם עשית
כן, או שאתה מוכן ומזומן לפעול בדרכינו, נתמוך בך! נמליץ עליך כמועמד ראוי! דיין
ברוח הרפורמים ושותפיהם מארגוני הנשים הד"ל!
לאותה קבוצת נשים אין
בושה ואין מעצורים. כל דרך ראויה ונאותה כדי להילחם בבתי הדין, ואפילו לנסות
ולהתערב בעבודתה של הוועדה למינוי דיינים, המורכבת כידוע משר המשפטים, שני דיינים,
שני עורכי דין, שני חברי כנסת ושני שרים.
מכתב נוסף שלחה אותה גברת
גם לחברי הוועדה למינוי דיינים, ובו שורה של עצות והמלצות, לא פחות מכך, כיצד
למנות דיינים ראויים: "...אנו פונות אליך בבקשה להסתמך על אמות המידה לבחירת
דיין הקבועים בחוק, על-מנת להבטיח כי ימונה המועמד המתאים והראוי ביותר".
למי ששכח, הוועדה למינוי
דיינים לא התכנסה מזה תקופה ארוכה ביותר, בשל ניסיונותיהם של גורמים פוליטיים
ואחרים להשפיע על זהות הדיינים שייבחרו, מתוך מטרה להכניס למערכת בתי הדין, דיינים
כאלה ואחרים, שבלשון המעטה אינם ראויים לתפקידם, בעיקר לנוכח תפיסת עולמם, שלא
לדבר על פשרנותם בהלכה. את זה בדיוק מנסים ארגונים אלה לקדם, שימונו דיינים
פשרניים, רצוי בעלי השקפה ותואר אקדמי, שההלכה אינה נר לרגליהם, ושידונו ויפסקו
בבתי הדין לפי "הלכה" חדשה, או אולי "תורה" חדשה, מבית מדרשם
של הארגונים המוזרים האלה, ששיתפו עצמם עם הרפורמים והקונסרבטיביים.
@5"עשרות
אלפי עגונות"...
לב לבו של המאבק, הוא
ניסיון של ארגונים אלו להשפיע על פסיקתם של הדיינים בכל הקשור להלכות גירושין. מאז
החלו הארגונים הרפורמיים ושותפיהם, ארגוני הנשים, במאבקם, צמח לפתע מספר מסורבות
הגט באחוזים ניכרים. לפי נתוני מערכת בתי הדין הרבניים מדובר בכמה עשרות בודדות של
נשים, ובכלל, מספר תיקי הגירושין הפתוחים במערכת בתי הדין אינו מתקרב למספר
המדומיין של ה"עגונות". אך למרות זאת ארגונים אלו טוענים, כי מדובר בעשרות
אלפים. עד היום הם לא הצליחו להוכיח כי מדובר באלפים, גם לא במאות.
ראוי להדגיש, כי קבוצה
גדולה של "עורכות דין" ו"טוענות רבניות" החברות בארגונים
השונים, מייצגות נשים בבתי הדין, לעיתים רבות חינם אין כסף או תמורת הנחה ניכרת.
עורכי דין עמם שוחחנו, העלו טענות כי מייצגות אלה אינן מייצגות את טובת הנשים אותן
הן אמורות לייצג. הן מייצגות את האידאולוגיה של עצמן, על גבן של העגונות )כפי
שיובא בהמשך אודות החלטת בית הדין הרבני הגדול העוסק בהגדרת פעולתן של אותן
מייצגות(. לטענת עורכי-דין, אותן מייצגות אינן מוכנות להגיע לכל פשרה, אפילו
כשהפשרה בעליל לטובת הלקוחה. המייצגות מאותם ארגונים, מערבות כברירת מחדל את ילדי
בני הזוג בסכסוך. לדברי עורכי-דין, המייצגות מארגוני הנשים דואגות להתיש את הנשים,
לנתק באכזריות ילדים מאבות, ובסופו של דבר להציג בתקשורת את אותן נשים כעגונות
מסכנות. "דבר אחד הציבור אינו יודע - כי אותן נשים הן עגונות ומסכנות, בעיקר
בזכות הייצוג הגרוע שקיבלו", טוענים עורכי-דין.
דיינים בכירים עמם שוחחנו
אומרים בנוסף, כי אותם ארגונים אינם מסתפקים בכך שהאשה תהיה גרושה. הם רוצים
"גט בכח", תוך הפעלת אלימות כלפי הבעל, ניתוקו מילדיו וכו', וכמובן - השמצת בית הדין. "הן אינן מוכנות בשום
פנים לגירושין במסגרת של הסכם גירושין, כפי שמקובל אצל רוב הזוגות המתגרשים. הן לא
מסתפקות בכך שהבית יתפרק. הן רוצות שהבית ייהרס עד היסוד. בכך משמנים את ההסתה נגד
ההלכה, נגד בתי הדין ונגד דייני ישראל העושים לילות כימים כדי להציל את בנות ישראל
מעגינותן", אומרים הדיינים.
@5עושים צחוק מההלכה
הרבה מאד מושגים הלכתיים
מעורבים במאבק על עצמאותה ההלכתית והתורנית של מערכת בתי הדין הרבניים. להלן כמה
דוגמאות:
לעיתים, כאשר אותם
ארגונים רפורמיים ושותפיהם מייצגים נשים בבית הדין בענייני הגט, עולה הדרישה
לביטול הנישואין למפרע, כדי לשחרר את האישה מ"עגינותה" כביכול. בהלכה
אין שום אחיזה לרעיון של "ביטול הנישואין" במקרה של דרישת גט, למעט
מקרים בודדים וברורים ביותר, אך לא כאשר ישנה דרישה מצד האישה לקבלת גט.
הסיפור של ביטול נישואין,
הועלה ע"י משפטנים ו"רבנים" השייכים לקצה המחנה הד"ל. דיינים שראו את ההיתרים המפוקפקים של אותם
רבנים/משפטנים, הגיבו בכעס רב על שמשפטנים אלה עושים צחוק מההלכה. כן, לא פחות ולא
יותר. אם הבעל לא רוצה לתת גט, הוא הרי רשע, וזה מקח טעות, והנישואין בטלים. לדברי
הדיינים - מאותם "רבנים"/משפטנים אין סכנה להלכה. הסכנה היא מקלי- דעת
שאולי יימצאו בהווה או בעתיד בתוך מערכת בתי הדין, שעשויים להשתמש ברעיון מגוחך
זה, ועל זה המאבק: למנוע מקלי הדעת דריסת רגל בתוך היכל משפט התורה.
דוגמא נוספת וחמורה, היא
הדרישה לכפיית גט שלא כדין. מאחר ולטענת הארגונים הללו יש עשרות אלפי נשים עגונות,
יש לכפות על הבעלים גט בכל מקרה ומיד. "גט עכשיו"! הרי לשיטתם כל אישה
נשואה הדורשת גט, היא עגונה ליום אחד. ובכלל, לשיטתם, כל אשה נשואה היא למעשה
עגונה. כל זה נועד ליצור לחץ על בתי הדין באמצעות הסתה מכוערת דרך אמצעי התקשורת
השונים, במטרה לשנות את ההלכה כדרכם של הרפורמים, או לחלופין, שיפעלו בניגוד
להלכה.
@5לחץ פסול באמצעות בתי
המשפט
אלא, שרצונות לחוד ומעשים
לחוד. בתי הדין לא יכפו גט בניגוד להלכה הברורה והפסוקה. על-מנת להגיע למטרה מעוותת
זו, מצאו להם הארגונים הרפורמיים ושותפיהם פטנט משפטי: האישה תובעת את הבעל לבית
משפט לענייני משפחה, בדרישה לתשלום פיצויים בסכומים של מאות אלפי שקלים כדי שהבעל
ייתן את הגט המיוחל. לא צריך לפנות בתביעת גירושין לבית הדין, כמתחייב על-פי ההלכה
)וגם על-פי החוק(, אלא פונים ישר לשופט בבית המשפט למשפחה, שיקנוס באופן מיידי את
הבעל על כל יום שבו לא נתן גט. מדובר בלחץ חריף במיוחד, שכן לא מעט בעלים
"ירוצו" לתת גט, ברגע שייקבע כי עליהם לשלם סכומי עתק. גט כזה, קובעת
ההלכה, הוא גט כפוי. "ידוע שבכפיית גט על-ידי ערכאות, הגט בטל וילדי הנישאת
כתוצאה מהגט הכפוי, הם ממזרים", אומר דיין חשוב במערכת בתי הדין. "על-פי
ההלכה גט כזה בטל כעפרא דעלמא". אבל לאותם ארגונים
)שמייצגים לדאבון לב גם נשים חרדיות(, זה לא ממש משנה. זה כשר לפי החוק, זה כשר גם
בשבילם.
מוסיף אותו דיין חשוב
ואומר: "בהלכה ישנם מצבים שאין אפשרות לפעול נגד בעלים המסרבים לגרש את
נשותיהם. אבל לא יתכן שכשבית הדין נתקל בבעיה הלכתית בסידור הגט, תגיע דרישה
לביטול הנישואין או לכפיית גט בניגוד להלכה. הארגונים האלה מעוניינים בדבר אחד
ויחיד: להפעיל לחץ על בתי הדין הרבניים כדי לשנות את התורה, וזו בדיוק מטרת
הרפורמים. הם רוצים שהדיינים יפסקו שלא על- פי ההלכה, אלא על-פי האידיאולוגיה של
ארגוני הרפורמים ושותפיהם. הצרה עלולה להיות כשהבעל יתן גט כתוצאה מלחץ של בית
המשפט, והדבר ייוודע לבית הדין רק לאחר שהאשה תינשא לאחר ויהיו לה ילדים, ירחם
ד'"
וכדי ליצור לחץ על
הדיינים לשינוי ההלכה חלילה, כל הדרכים "כשרות" מבחינת הארגונים
הרפורמיים ושותפיהם. "הם משקיעים שעות וימים במלחמתם נגד בתי הדין הרבניים,
הם משמיצים את בתי הדין ואת הדיינים, שכאילו אנחנו, הדיינים, חשוכים,
פונדמנטליסטים, קיצוניים, נוקשים ושוביניסטים", אומר אחד הדיינים.
"הסכנה הגדולה ביותר היא, שהם מנסים לחדור לתוך בתי הדין, לשוחח עם דיינים,
לשכנע דיינים בצדקת דרכם, או לנסות לקבל את אהדתו של דיין כזה או אחר, ולצערנו זה
כבר קרה. בין היתר, הם מנסים להחדיר למערכת בתי הדין מועמד שכבר הביע בגלוי את
דעתו בעניין גרות שאינה צריכה קבלת תורה ומצוות וכן בעניין כפיית גיטין. אותו
מועמד רחוק כרחוק מזרח ממערב מההלכה הצרופה. מדובר באדם בעל רקע אקדמי. אותו הם
רוצים למנות לדיין, באמצעות הלחץ שלהם, כדי 'שיפתור להם את הבעיות'".
@5המטרה:
לשנות את ההלכה
"קואליצית
עיקר", זו הטומנת בחובה סכנה גדולה מצד ארגוני הרפורמים וארגוני הנשים הד"ל, הרפורמיות והחילוניות, מבקשת לנהל "דיאלוג
גלוי וסמוי" עם מערכת בתי הדין. המטרה: לשנות את ההלכה. זאת לא המצאה של דיין
כזה או אחר, גם לא של כותב השורות, אלא דברים ברורים, שחור על גבי לבן, אותם אמרה
"טוענת רבנית" ד"לית, שהופיעה בכינוס של
ארגון נשים ד"לי.
לטענת הדוברת,
ה"טוענות הרבניות" מנהלות דיאלוג ישיר מול הדיינים. "כתב התביעה
שלי, כטוענת רבנית, היא האמירה שלי מול הדיין, ופסק הדין של הדיינים היא האמירה
שלהם... נכון שתמיד הם מנצחים בדיאלוג, אבל גם לי יש מה לומר, והם צריכים וחייבים
מתוקף תפקידם להקשיב לי".
כלומר, אם עד היום חשבנו
שהמלחמה הגלויה של הארגונים הללו נגד בתי הדין מתנהלת בתקשורת, מתברר כי לא מעט
נשים מקבלות תואר של "טוענת רבנית", כדי שניתן יהיה לנהל
"דיאלוג" מול הדיינים ו"להתעמת איתם בענייני הלכה" בתוך אולם
בית הדין. כלומר: היא אינה מייצגת את האשה שיושבת לצידה בבית הדין, היא מייצגת את
האידאולוגיה שמממנת אותה. "האם הטוענת הרבנית נמצאת בגובה עיניים עם דיינים?
מבחינה מסוימת כן... הטוענת הרבנית מתבקשת, מתוקף תפקידה המקצועי, לעמוד מול הדיין
ולהתווכח איתו בגובה העיניים, תוך גיוס כל הלכה שהיא לצד שלה. אדם מן היישוב לא
יכול להתווכח עם פסק הלכה שהוא מקבל מן הרב. זה לא הלכתי", טוענת אותה גברת ד"לית.
אלא, ש"לצערה",
לא מתקיים דיאלוג גלוי בבית הדין, "משום שרוב הדיינים לא חושבים שצריך לקיים
איתנו דיאלוג, אפילו לא בשפה שלהם, ובטח שלא בגובה העיניים, לכן יש צורך לקיים את
הדיאלוג בעיקר באופן הסמוי". וכיצד עושים זאת? לדוגמא "פניה לבית המשפט
האזרחי בתביעה נזיקית כלפי בעל שמונע גט מאשתו... יש בה מעין אמירה לדיינים: 'לא
הצלתם אותנו. נלך לערכאה האזרחית לקבל מזור והצלה למסורבות הגט'... וגם כאן
הדיינים לא טומנים ידם בצלחת, כאשר יש מהם שיוצאים בהכרזה שקביעת נזק של
ביהמ"ש יוצרת 'גט מעושה'".
ואם לא די באמירות הקשות
והחריפות האלה, כיצד הם מנסים לכופף את ההלכה ולכוף על
הדיינים את כפיפת ההלכה חלילה, מגיע המשפט הבא: "העובדה שארגוני נשים מכל
הזרמים )כולל הרפורמים והקונסרבטיבים - ב.ק( התאחדו לקואליציה ושיש לה מה לומר
בעניין מינוי הדיינים, היא חלק מן הדיאלוג. מעין: 'לא רציתם לבוא עמנו בדיאלוג,
ננסה לבחור לנו דיינים שכן ניתן לדבר איתם'".
הציטוטים האלה מקוממים
מאד, מכעיסים מאד, וגורמים לדיינים רבים במערכת בתי הדין הרבניים, מכל רחבי הארץ,
להתבטא במילים חריפות ביותר נגד אותם ארגונים שפועלים במטרה אחת ויחידה: להרוס את
ההלכה היהודית, להכניס את הרוח הרפורמית והקונסרבטיבית לתוך בתי הדין, ר"ל.
עו"ד בכיר העוסק
בנושא אומר, כי התנועה הרפורמית הבינה שאין היא יכולה להשפיע כאן במדינת ישראל
ולהשליט את דרכה על אזרחי המדינה. רוב אזרחי המדינה פשוט לא מגלים עניין בהסתה
הרפורמית. לכן החליטו הארגונים הכפרניים לצרף אליהם את
ארגוני הנשים. כך יוכלו ביתר קלות, ביתר שאת וביתר עוז להילחם נגד הממסד
האורתודוכסי. לוקחים את העגונות כסולם ובאמצעותו לקעקע את חומת ההלכה בבתי הדין
הרבניים.
@5השופטים נגד ארגוני
הנשים
לא רק עורכי דין, גם
שופטים מתלוננים על הייצוג הגרוע של המייצגות מהארגונים הנ"ל. לפני כחודשיים
התקיים דיון בבית המשפט העליון בעניינה של אזרחית חו"ל, שחתמה בביה"ד על
הסכמתה שענייני משמורת הילדים, החזקתם והסדרי הראיה, ידונו לאחר הגט בבית הדין
הרבני. אחד מהארגונים שנלחמים בבתי הדין, עתר לבג"ץ וביקש לקבוע כי הסכמתה זו
אינה חוקית. האשה חזרה בה מהסכמתה. היועץ המשפטי של בתי הדין, עו"ד שמעון יעקבי, טען בדיון שלהערכתו האשה נפלה קרבן לאידיאולוגיה של
הארגון המייצג: "זה מה שקורה שתוכנית אקדמית באה על גבם של אנשים
תמימים", אמר עו"ד יעקבי. במהלך הדיון העירו
על כך שופטי בית המשפט, אדמונד לוי ואשר גרוניס למייצגים מטעם הארגון העוסק במלחמה נגד בתי הדין. גרוניס, שהצעת הפשרה שלו נדחתה ע"י מייצגי האשה מטעם
אותו ארגון, אמר לו בכעס רב שעו"ד יעקבי ככל הנראה
צודק, וכי לא נראה שהם דואגים לאינטרסים של הלקוחה.
עורכי הדין מתלוננים כי
ארגונים אלה פועלים למנוע כל פשרה, ובכך להכביד ולעייף את הלקוחה. "רובם
המוחלט של התיקים, גם אלה של התביעות, מסתיימים בפשרה הוגנת. במיוחד בתי הדין
משתדלים להגיע לפשרה, שעל פיה יוכלו כל הצדדים בסכסוך, בני הזוג וילדיהם, להתרומם
ממכת הגירושין. הבעיה היא שהמייצגות רוצות להנחית מכות במיוחד בבתי הדין",
אומר משפטן בכיר העוסק בתחום למעלה משלושים שנה. עוד הוסיף, כי "בכנסים של
שופטים לענייני משפחה נשמעות גם כן תלונות בעניין. הבעיה היא שחלק נכבד מהשופטות
באו מתוך אותם ארגוני נשים, וזו בעיה לכשעצמה. אבל גם אותן שופטות, עם הזמן לומדות
שהדרך הטובה לכל הצדדים היא הפשרה במסגרת הסכם גירושין. הן עוברות תהליך של
התמתנות, מאידאולוגיה לפרקטיקה".
עו"ד אחר מציין, כי
המזעזע ביותר הוא לשמוע את השיחות שמנהלות המייצגות עם הלקוחות שלהן, במסדרונות
בית הדין או בית המשפט. "הנשים האלה ממש מסכנות. הן רוצות לסיים כבר את הליך
הגירושין, אבל המייצגת אומרת לה שבשום אופן לא תסכים לפשרה. 'אל תדאגי. נפסיק
להראות לו את הבן שהוא כ"כ אוהב. אם הוא לא ישלם כמו שאנחנו דורשות, הילד לא
יכיר אותו'. למרבה הפלא, הנשים הן אלה שבוכות מצער. הן יודעות מה הצער שייגרם לילד
ולאביו. אבל את האכזריות מארגוני הנשים זה לא מעניין".
@5"כלי
משחק" נגד בתיה"ד
ברובם המכריע של המקרים,
מאבקן של ארגוני הנשים והרפורמים לא מצליח לחדור את השיריון
הקשה של בתי הדין הרבניים ושל הדיינים, הכפופים למרותה של ההלכה ולמרותם של גדולי
הפוסקים שליט"א. אולם כשזה לא מצליח בכוח, מנסים בעוד יותר כח.
כזה היה המקרה הבא: אחד
הדיינים בבית הדין הגדול בירושלים, ביקש להשתחרר מלשבת בתיק שעסק בגירושין בין בני
זוג. האישה יוצגה ע"י "טוענת רבנית" מטעם ארגון "יד
לאשה", אחד מארגוני הנשים המנהל מלחמה נגד בתי הדין. באחד הימים החליטה אותה
מייצגת לעשות הצגה שלמה כדי "לזעזע את המערכת", ולגרום לדיינים לשנות את
דעתם ואת החלטתם, לאחר שהבעל סירב לתת את הגט. אותה "טוענת רבנית"
הודיעה על שביתה, ויחד עם האישה שלא קיבלה את הגט, הודיעו כי לא ייצאו מבית הדין
עד שיתקבל הגט. כמובן שהתקשורת הוזמנה, והמהומה היתה גדולה. בתקשורת צוטטה אותה
מייצגת כאומרת: "אני מתכוונת לא לצאת מכאן היום. אני מזמינה את כולם לשבות,
עד שלא יגיע ההרכב. רק באזיקים יצליחו להוציא אותי מפה".
וכך כתב בית הדין הגדול
בהחלטתו בתגובה לפרובוקציה: "אין ספק כי האשה המסכנה שעניינה הקשה והעגום
מצוי בפני בית הדין, לא היתה מסוגלת ל'הפקה התקשורתית'
שבוימה ביים היטב על ידי הטוענת הרבנית וארגון 'יד לאשה'". הדיין התרעם
בחריפות על שבתקשורת הכללית פורסמה תמונתה של האישה, בניגוד לחוק, וכי הטוענת
הרבנית פירסמה בתקשורת פירסומים
מסולפים. "עולה חשד כי הפרסום נועד ליצור השפעה בלתי הוגנת על שיקול דעתו של
בית הדין ולשבש את ההליך המשפטי בעניינם של הצדדים", כתב ביה"ד הגדול,
וקבע כי קיים חדש לעבירות פליליות של הטוענת הרבנית.
בהחלטתו כתב בית הדין
הגדול דברים חריפים נגד ארגון "יד לאשה", שכזכור מנהל את המלחמות נגד
בתי הדין הרבניים: "לאחר ששקלתי את נסיבות העניין, נראה לי שלא יהא זה נכון
וצודק שאמשיך לשבת ולדון בתיק זה, כל עוד האשה מיוצגת על ידי הטוענת הרבנית וארגון
'יד לאשה'... לבי לבי על האשה המסכנה אשר נקרעת בין
סכסוך הגירושין האישי שלה, לו דרוש פתרון נחרץ ויפה שעה אחת קודם, לבין גורמים אשר
עושים אותה 'כלי משחק' וקרדום לחפור בו, במאבקם הציבורי נגד בתי הדין
הרבניים".
@5הדיינים נגד ארגוני
הנשים
אין זו הפעם הראשונה
שדיינים מתבטאים בחריפות, במסגרות רשמיות ובמסגרת של פסקי דין, נגד אותם ארגונים
רפורמיים ושותפיהם.
לפני כחצי שנה הודיע ועד
הדיינים הארצי של בתי הדין הרבניים בישראל, כי ועד הדיינים החליט להשעות עד להודעה
חדשה את השתתפות הדיינים בהרצאות ו/או דיונים בכנסים בהם משתתפות נציגות ארגוני
הנשים. "כל דיין שמקבל פנייה לקחת חלק בכנס כזה, מתבקש לפנות לועד
הדיינים", נאמר במכתב שנשלח לכל דייני ישראל.
בינתיים, הוראת ועד
הדיינים הארצי נשמרת היטב. הדיינים נמנעים מלהשתתף בכל אירוע בהשתתפות ארגוני
הנשים. לעומת זאת, השופטים אינם נמנעים מלהשתתף בדיונים כאלה, כפי שפורסם לראשונה
ב"יתד נאמן" לפני מספר חודשים, כאשר שופט בבית משפט לענייני משפחה
בירושלים, מנחם הכהן, אמור היה לשאת דברים בכנס שכותרתו "תביעות נזקיות של מסורבות גט". שופט זה, למרבה הפלא, נתן זמן
קצר קודם לכן החלטה בתיק העוסק בתביעה נזיקית של מסורבת גט, החלטה שכאמור המנוגדת
להלכה ופוגעת בסמכויות בתי הדין לדון בגיטין.
את האישה שהגישה את הבקשה
לתביעה נזיקית ייצגה מנהלת ארגון "צדק לנשים", שבעקבות הצלחתה בתיק
הזמינה את הכהן לשאת נאום באותו נושא בדיוק: "תביעות נזקיות
של מסורבות גט". למרות ששופטים נושאים דברים באירועים שונים, בעיקר בעלי גוון
משפטי, במקרה הזה היה טעם לפגם בהופעתו של השופט, ובעקבות פניית "יתד
נאמן" להנהלת בתי המשפט, החליטה ועדת האתיקה של בתי המשפט להורות לשופט
להימנע מלהופיע בכינוס הזה. הכהן אכן לא נשא שם דברים, אבל התחכם: הוא הגיע למקום
וישב באולם כאחד האדם.
במסגרת: ארגוני הנשים
בתגובה:
@6כן,
אנחנו משתפים פעולה עם הרפורמים
עו"ד סוזן וייס מ"מרכז צדק
לנשים", שהתבקשה להגיב בשם "קואליצית עיקר" על הטענות בכתבה, מודה
בתגובתה כי כל הארגונים משתפים פעולה, כולל עם הזרמים הכפרניים
והרפורמיים.
"ארגוני הנשים בכלל,
ו'מרכז צדק לנשים' בפרט, נאבקים למען נשים במצב קשה של
עגינות או סרבנות גט, ביניהן נשים מכל הזרמים כולל הזרם החרדי. נשים אלה ניתנות
לסחיטה משום שבעליהן יודעים שהגט חשוב להן אלפי מונים יותר מאשר לגברים. לעיתים
קרובות מדי נשים מוותרות ברכוש ובמזונות הילדים כדי לקבל את הגט המיוחד ונאלצות
לשלם מחיר קשה
"לגבי הטענה שאנו
'מגמישים את ההלכה' - טענה זו היא שקרית. אין אנו רוצות, חלילה, לשנות או לכופף את
ההלכה. כל שאנו מבקשות הוא שבתי הדין יאמצו פסקי הלכה יותר מקלים ופחות מחמירים עם
נשים מסורבות גט ועגונות, כמו שהיה בעם ישראל מדורי דורות" @1.)הערה: האם
"לאמץ" פסקי הלכה מקלים ופחות מחמירים אין משמעותו להגמיש את ההלכה? -
ב.ק(.@2
בעניין שיתוף פעולה עם
הזרמים הכפרניים, מודים בקואליצית עיקר בטענה.
"אכן, כל הארגונים הנאבקים למען עגונות ומסורבות גט משתפים פעולה יחד כדי
להיאבק בתופעה קשה זו. בין הארגונים הללו ישנם ארגונים חילוניים, קונסרבטיביים
ורפורמיים, אולם בכל מה שנוגע לפעילות משותפת הדברים נעשים במסגרת ההלכה.
בקואליציית 'עיקר' הדבר נדון ונתקבלה החלטה מסודרת וברורה, שלמרות שכל ארגון רשאי
לעשות בארגון שלו כרצונו הרי שפעילות משותפת חייבת להיות בהתאם להלכה, וכך
מתקיימים הדברים בכל שנות פעילותנו" @1.)הערה: מבחינת ארגוני הנשים הד"ליים, נראה שהוראת גדולי הפוסקים זצוק"ל ויבלחט"א שאין לשתף פעולה בשום עניין עם הזרמים הכפרניים, איננה בגדר הוראה הלכתית, ר"ל(.@2
עוד טוענים
ב"קואליצית עיקר", כי "הטענה שאיננו מייצגות את טובת הנשים אלא את
טובת האידיאולוגיה - היא מטעה ושקרית. ב'מרכז צדק
לנשים', לעולם אנו שמים את 'האשה' לפני ה'אידיאולוגיה'.
מעולם לא שלחנו אשה לתקשורת כשחשבנו שהדבר עלול להזיק לה או כשהיא לא רצתה בזאת.
מעולם לא לחצנו על אשה להתעקש ולא לוותר לבעל או להגיע לפשרות עמו, ועל אחת כמה
וכמה שלא 'ניתקנו' ילדים מאבותיהם. אנו מייצגות את הנשים באופן נאמן ואנו עושות
הכל כדי לעזור להן להשיג את מטרתן: קבלת הגט מבלי לפגוע בזכויותיהן )עד כמה שהדבר
אפשרי(. לגבי הטענה שאנו רוצות להרוס את הבית עד היסוד - טענה זו היא נבזית ו'נמוכה' מדי בכדי שנגיב עליה. צר לנו על שכך אנו נתפסות אצלכם
בתקשורת...", נאמר בתגובה.