בית המדרש הגדול ללומדי ההלכה
@ * המטרה שהציבו לנגד עיניהם ראשי 'שערי הוראה' היא השרשת חשיבות לימוד ההלכה
בחיי היהודי * לשם כך ננקטות יוזמות מגוונות המדרבנות את
הלומדים להשתתף במסגרת
הלימוד בהתאם לתכנית * ההתעוררות ניכרת בשטח, והפעילות מניבה
תוצאות מרשימות *»
קשה להבין איך רעיון
שנולד בספונטניות וללא הכנה מוקדמת, קורם לו כך עור וגידים
והוא הופך תוך תקופה
קצרה מאד לעובדה ממשית שהיא נחלתם של אלפים. זמן לא רב
חלף מאז יצא לדרכו ארגון 'שערי הוראה', וכבר
הצטרפו אליו רבים שכל מבוקשם הוא להשתלם
בלימוד ההלכה, שזוהי בעצם מטרתו המוצהרת של
הארגון.»
מסגרת של מבחנים
לבחורי ישיבות ולאברכי כוללים; כולל ערב מיוחד להלכה; סדר לימוד
ביו"ד ובהלכות
שבת ל'בעלי בתים', ועדיין לא היקפנו את סדרת הפעולות
שכל תכליתן היא
עידוד לימוד ההלכה
והבקיאות בה. הרבנים הגאונים רבי נפתלי נוסבוים
שליט"א ורבי
חיים שמרלר שליט"א, אישים ידועים בתחום הרבצת התורה וההלכה
העומדים בראשו של
המפעל, מבהירים את
החשיבות שברעיון בעטיו הוחל בצעדים למימושו:»
"חלק ההלכה,
משום מה, הוזנח במקצת והוא לא זוכה ליחס הראוי לו, וחבל" הם אומרים.
"הלכה, אין צורך
לומר, הוא היסוד העיקרי בחייו של כל יהודי. ניקח לדוגמא את הלכות
'מוקצה' או 'בורר'.
הרי בלא ידע מספק, ניתן להיכשל ללא ספק באיסורים דאורייתא
ומדרבנן רח"ל מידי שבת בשבתו, בלא שהעובר עליהם יהיה מודע לחומרת
מעשיו הנעשים
בשגרתיות!"»
זו הסיבה בשלה הסכימו
הרבנים הגאונים הנ"ל לעמוד בראש המפעל החדש "שערי הוראה",
שמטרתו לעודד את ידיעת ההלכה בקרב בחורי הישיבות,
אברכי הכוללים ואף ציבור
ה'בעלי בתים' באמצעות
סדר לימוד ועריכת מבחנים מידי חודש בחדשו.»
הרעיון צבר תאוצה עם
הצטרפותם לתכנית של הרב חיים מאיר גפנר והרכז הרב
שמעון
גרינוולד, ששקדו על העברתו לפסים מעשיים.»
קרוב לאלפיים כבר
נבחנו בשני המבחנים שנערכו ע"י ארגון 'שערי הוראה' בכל
רחבי הארץ. מדובר
בסדר לימוד ייחודי של כעשרה דפי משנ"ב לחודש, הכולל לימוד חזרה
וסיכום, כשמידי חודש
נערך מבחן המזכה את הנבחנים במלגות כספיות גבוהות.»
המבחנים הינם סנונית
ראשונה בלבד בפעולות 'שערי הוראה', שתכליתן, כאמור
, להחדיר את לימוד
ההלכה. בשקט, ללא פרסום צעקני, מתרחשת לה המהפכה השקטה
בעולם התורה, שכבר עתה ניתן להבחין בניצניה בבתי
המדרשות ובכוללי האברכים.»
בביהמ"ד מרכזי
בירושלים נפתח לאחרונה כולל ערב ייחודי מסוגו. החברותות
בכולל
מורכבות מאברכים
ובחורים, העוסקים בלימוד יו"ד ח"א. בכולל החלו בלימוד הלכות בשר
וחלב, טור שו"ע ונושאי הכלים, הנלמדים לפי סדר, שבסיומו, כך
מקווים, ירכשו הלומדים
את חלק יו"ד
ח"א, וזאת תוך שנה אחת.»
כיום מדובר בכחמישים לומדים, אברכים הלומדים במשך היום בכוללים ידועים
בירושלים,
ואילו הערב מוקדש
כולו ללימוד ההלכה. אך הביקוש הגדול גורם לכך שראשי הכולל עסוקים
בקדחתנות בחיפוש אחר
דרכים שיאפשרו להם להרחיב את הכולל. כך תאושר קבלתם של אברכים
רבים נוספים, ששאיפתם היא אחת ויחידה: לרכוש
ידיעה נרחבת ביו"ד ולהשלים נפשם בלימוד ההלכה.
ומכאן, לרעיון המפתיע
שהוא, נכון לעכשיו, האחרון בסדרה, אותו הגו ראשי 'שערי הוראה'
ואשר הוחל ביישומו
ביום ר"ח סיון דהשתא. רעיון זה מיועד לציבור 'בעלי
בתים', כלומר
חניכי ובוגרי הישיבות
הקדושות שאינם אברכי כולל מן המנין, ונפשם חשקה בתורת ההלכה
והם שואלים 'למה ניגרע»'?
עבורם נתפרה תכנית
מיוחדת וחדשנית והמתאימה למידותיהם. מדובר בסדר לימוד שהחל
כאמור ביום ר"ח
סיון, ובו נלמדים כשמונה דפי משנ"ב בחודש, כאשר ימי השבוע מיועדים ללימוד,
ואילו ימי שישי ושבת מוקדשים לחזרה. מידי תחילת
חודש מקבל כל נרשם ערכה מיוחדת
הכוללת קלטות בהן מסוכמים הסימנים הנלמדים בשפה
בהירה, אותם יוכל לשמוע הלומד
בנסיעה ברכב או בשעות
העבודה ולנצל גם את השעות הללו ללימוד. בנוסף, מצורפת חוברת
הכוללת הסברים וסיכומים על הדפים הנלמדים,
ובמקרה הצורך הקדמה לפני כל סימן וביאורי המושגים .
מדי סוף חודש יקבל
הלומד את שאלון המבחן בשיטת ה'מבחן האמריקאי' באמצעות
הדואר או
הפקס. כעבור ימים אחדים יקבל את המבחן בחזרה
לידיו לאחר שעבר בדיקה הקובעת את
הציון לו זכה, על פיו
יכיר ברמת ידיעתו ושליטתו בחומר הנלמד.»
על מבחן זה אין הלומד
מקבל כל מלגה, כאשר ההיפך הוא הנכון: ההצטרפות למסגרת זו
כרוכה בהשתתפות סמלית
בהוצאות (הפקת הקלטות והחוברות, דואר וכד'). אך הנבחן זוכה
הלכות שבת ועוד, תוךלגמול
הולם בעד מאמציו: הידיעה הברורה כי זכה לרכוש את ההלכות
הכרה ברמת ידיעותיו
ובסדר לימוד השווה לכל נפש כמוה לגביו כ'מילגה' הגבוהה
ביותר.»
יצוין, כי ראשי 'שערי
הוראה' מתכננים לפתוח כבר בקרוב מגמה מיוחדת ביו"ד לאברכים
ולבע"ב במתכונת
האמורה.»
זה, במילים ספורות,
הרעיון החדשני, שמייד עם פרסומו זכה מיד לתהודה רחבה בקרב
הציבור. רבים, ובתוכם
גם אברכי כוללים, הצטרפו כבר למסגרת החדשה, שתכליתה, כאמור,
רכישת ההלכות
וידיעתן, מתוך מודעות לערכן הסגולי בחייו של כל איש יהודי. גל הפניות
הראשוני הפתיע את
ראשי המפעל, שנאלצו להפיק במהירות מאות ערכות נוספות שיצאו מייד
ליעדן בכל רחבי העולם.»
, מנמק ר' ח. ז.,
תושב בני ברק, את התלהבותו מהתכנית "שנים שאני מייחל לתכנית שכזו
החדשה. "כיהודי,
אני קובע לעצמי שיעורים במשך היום. אך תמיד ייחלתי לכך שאוכל
להרחיב את ידיעותיי
בהלכה, בהלכות שבת כמו בהלכות התפילה. התכנית של 'שערי הוראה'
מאפשרת לי לנצל גם
זמן שממילא מתבזבז כל יום בנסיעות ולהקדישם ללימוד, ובד בבד
להגיע לידיעה נרחבת
בהלכה תוך זמן לא רב".»
הם זוכים מאידך גיסא, ניתןלאור
להיטותם של ראשי 'שערי הוראה' מחד גיסא, וההצלחה ל
רק לשער כי מהפכה
שקטה זו נמצאת רק בשלביה הבראשיתיים. התהודה העולה מהיכלי הכוללים
היא רק סממן המצביע
על כך שלא ירחק היום, וחלק ההלכה יזכה להגיע למקומו הראוי לו
בכותל המזרח. ולנוכח
מה שכבר כבר הפך והיה לעובדה, בהחלט שקביעה זו, יש לה על מה
לסמוך.»
עוד...
- דף יומי וסיום השס
- תרופה היא תרופה – ארגונים לעידוד הלימוד - שתהיו עמלים בתורה
- תורת ארץ ישראל - סדרת ספרי יסוד על מצוות התלויות בארץ- בית המדרש להלכה בהתיישבות
- להכניס את הקב"ה בלב תלמידינו – ארגון תורה ומסורה - ארצות הברית
- מפעלים תורניים
- שמירת הלשון ברחבי הארץ
- "עוזבים את הבית, ומקימים בית לתורה"
- קו השבת
- צבא הזכויות לישראל
- פרוייקט לימוד הלכות שבת ע"י תנועת "בנות בית יעקב בתיה"